Tips til NOBB-arbeidet

Øyvind Berild
26.11.2018
Skal du først ta imot tips til NOBB-arbeidet, så må det være fra Tone Jensen: – Jeg har holdt på med produktdata i NOBB siden før NOBB fantes, sier Tone Jensen med 25 års fartstid på CV-en.

I tillegg til å være glad i farger er Tone Jensen i Malorama glad i system og struktur. Det kommer godt med i jobben med å holde i NOBB-dataene for Maloramas 52 000 produkter.

Importerer fra NOBB til PIM
– Jeg er den praktisk utførende, forteller hun og forteller at hun jobber i en Product Information Management (PIM) som er koblet opp mot Norsk Byggevarebase (NOBB).

– Jeg legger inn egne varer og følger opp endringer på disse. I tillegg til nye varer som hentes inn fra våre NOBB-leverandører, laster vi hver dag automatisk inn endringer fra NOBB, forteller Tone Jensen.

Det er derfor det er så viktig for Malorama at leverandørene legger inn korrekt produktdata og bilder. Dette oppdaterer automatisk Maloramas netthandel og oppdateres daglig.

Glad for strenge kontroller i NOBB
Tone Jensen er veldig glad det er strenge kontroller før nye produkter blir godkjent i NOBB.

– Det er viktig at logistikkinformasjonen er korrekt fra starten av, sier Jensen og legger til at dette gjør at de som har jobben med å registrere i NOBB har noe “å skylde på» slik at de som leverer data forstår hvor viktig det er at dette er korrekt med en gang: – Det synes jeg er veldig bra, smiler Tone Jensen.

Lær mer om hvordan Malorama jobber med produktdata.

Tones fem beste tips for arbeidet i NOBB
I 22 år jobbet Tone Jensen for Hitachi (nå Hikoki) med 5000 produkter å holde orden på. Det er uten tvil at Årets NOBB-er 2006 har god erfaring med å sørge for at produktdataene er korrekt. De siste tre årene er det altså Malorama som har nytt godt at hennes NOBB-kompetanse. Her får du Tones beste tips til de som registrerer inn informasjon av NOBB;

Tones topp 5 tips

Jobb jevnt og trutt
Vær nøye med varetekst 1
Lag egne interne system for nummer
Tenk langsiktig. Planlegg godt
Bruk «send melding» fra NOBB.no til leverandør

1. Jobb jevnt
Heller ikke i NOBB er skippertak veien å gå: Jobb i NOBB jevnlig. Skippertak lønner seg ikke. Vær forberedt på å måtte gå tilbake og justere når informasjon og krav endrer seg.

2. Vær nøye med varetekst 1
Vær nøyaktig og konsekvent når du etablerer teksten. Det er ikke lett å beskrive en vare på 35 posisjoner og noen har også færre enn dette tilgjengelig når dataene importeres.

Forkort på samme måte hver gang. Fortell hvor mange eller hva innholdet i F-pak er i vareteksten. Dette er viktig for å skille varer fra hverandre og for å se at prisen harmonerer. Hvis varen er en tube, er det greit å vite om tuben inneholder 200ml eller 400ml. Eller om en eske har 100 eller 500 skruer.
– Og bruk enheten til å fortelle hva det er, ikke bruk STK på alt. Hvis det er en tube, hvorfor ikke bruke TUB som enhet, spør Tone Jensen.

3. Bruk internt modulnummer
Tenk praktisk. Bruk internt modulnummer til å styre rekkefølgen på modulene dine (måten du navngir dem på).
Hvis du er leverandør og forhandler Kledning og Tak, kan det være smart å skrive Kledning1000, neste Kledning1005 og Tak1000, neste Tak1005, Tak1010 osv. Dette gir deg rom for å utvide med nye moduler.

4. Planlegg godt
Hvis det ikke er gjort mye arbeid i NOBB fra før, så har du nesten en fordel, mener Tone. For da kan du legge en god plan for hvordan du skal definere enhetene framover. Det er mye å hente i å holde tunga rett i munnen alt i fra starten av:

– Hvis du har muligheten, planlegg litt med enheter – de kan ikke endres etterpå.
Det finnes en oversikt over godkjente enheter på de forskjellige pakningsnivåene, forteller Tone og snakker seg varm:

Velg rett enhet
– F-pak, D-pak og T-pak kan ikke kan ha samme enhet. Hvis du har brukt PAK som enhet på F-pak, må du finne en annen enhet når du kanskje senere skal registrere D-pak. Hvis du kan planlegge, bør du lage en plan over hva enhetene dine skal være, råder hun. Men det er også viktig å ha samme enheter i NOBB som du har i eget system.

Start med D-pak før T-pak
Hvis du er den som skal angi mål på en vare tenker Tone det er smart å starte med D-pak-en hvis den eksisterer (som ofte er en samleeske med x antall F-pak) og fordel størrelsen ned til F-pak.

Inkluder emballasje og lastebærer i pakningsmål
Pakningsmål i NOBB er logistikkdata og det er viktig å vite hvor mye plass varene tar på lageret. Mål og vekt på pakninger skal inkludere emballasje og husk at vi også i mange tilfeller også selger litt luft, tipser Tone. De fleste håndterer D-pak og vil vite hvor mye plass den tar. Informasjonen på pall skal inneholde høyden på alle varene pluss lastebærer. Slik at du får den inn der den skal være.

– Det skaper mye ekstrajobb når pallen ikke passer inn i en avsatt pallplass fordi den er for høy, minner Tone Jensen om.

Mange har informasjon om PAL, men har ikke registrert dette i NOBB – vi vil gjerne ha dette på plass. Hvis du ikke har GTIN, så i hvert fall antall og høyde, dette hjelper oss veldig mye.
Husk at lastebærer (PAL) skal inkluderes i vekt og høyde, lengde og bredde på en pall.

Og igjen minner Tone Jensen om: – Pass på at varen blir godkjent og at den blir innregistrert i god tid.

5. Bruk «send melding» fra NOBB.no til leverandøren
Tone bruker mye funksjonen «send melding» når hun har spørsmål eller finner feil på en vare. Det fungerer veldig bra: Da treffer jeg ofte rett på den personen som faktisk legger inn dataene på denne varen i NOBB og denne meldingen følges opp helt til leverandøren har svart og korrigert forteller Tone Jensen.

Med NOBB for leverandører får du markedsført produktene dine for hele byggenæringen.

Fakta om PIM:

Product Information Management (PIM), dreier seg om programvare og prosesser for håndtering av den produktinformasjonen som er nødvendig for å markedsføre og selge produkter gjennom ulike kanaler, slik som websider, trykte kataloger, ERP-løsninger og dataoverføring til handelspartnere (for eksempel EDI).

TIL TOPPEN