Ditt system for dokumentasjon av produkter i byggeprosjekter
ByggDok henter automatisk transaksjonsdata fra butikk og grossist, og samler produktdokumentasjonen til prosjektet. Det gjør at du har full oversikt over hvilke produkter som er kjøpt til prosjektet, dersom produktet mangler dokumentasjon kan du kan sende leverandøren en direkte melding via ByggDok.
Systemet gir deg også tilgang til å opprette rom og legge til andre relevante dokumenter og bilder slik at du kan dokumentere underveis i prosjektet. Du har også mulighet til å selv registrere produkter du har benyttet i bygget, både NOBB-varer, men også andre varer. Uansett om du gir fra deg rapporten selv eller trenger å overføre det til Boligmappa, gjøres det enkelt i ByggDok.
Tilgangen til ByggDok får du hos din lokale butikk eller grossist.
ByggDok gjør det enklere å holde styr på papirene. Samle alt på ett sted, få med deg folkene du jobber med, og start i dag!
Ta bilder underveis
Du kan bruke mobilen til å ta bilder, for eksempel av vegger med rør. Bildene kan du laste opp fra egen PC eller bare bruke mobilversjonen av ByggDok til å ta bilde direkte, eller laste opp fra bildegalleriet. Dokumentér underveis og sørg for at jobben blir enklere på slutten av prosjektet.
Opprett rom
Gi kunden bedre oversikt ved å opprette rom i prosjektet. Her kan du legge til bilder fra prosjektet, dokumenter og varer. Alt ligger klart i rommet når du skal lage din rapport, og blir til vist som kapitler i sluttdokumentasjonen. Du kan lage så mange rom du vil.
Legg til varer
Dette er redningen om du har glemt å registrere innkjøpte varer til prosjektet eller benytter varer som brukes i flere bygg. I mobilversjonen finner du enkelt muligheten til å scanne strekkoden til disse varene. Du kan selvsagt også legge til varer ved å søke etter dem eller opprette egne varer.
Jeg som «Heidenreicher», bruker ByggDok flere ganger daglig for å hente FDV-dokumentasjon til våre kunder.
ByggDok samler dokumentasjonen, vil du vite mer?
Det er mange fordeler med å bruke ByggDok:
Økt effektivitet
Å dokumentere produkter som inngår i et byggeprosjekt oppleves av mange som svært tidkrevende. Dette utføres derfor ofte først når prosjektet er avsluttet eller ved overlevering. Med ByggDok løses dette automatisk underveis. Du sparer tid, og øker effektiviteten din ved å kunne gå videre med andre oppdrag, mens ByggDok dokumenterer jobben for deg.
Økt profesjonalitet
Ved overlevering vil du kunne gi et oversiktlig dokument til din kunde som viser arbeidet og dokumentasjonen på de varene som er benyttet i prosjektet, og som ivaretar kundens informasjonsbehov. ByggDok kan benyttes både til nybygg samt til renovering og rehabilitering av eksisterende bygg.
Gjenkjøp og referanser
I ByggDok er det firmaet som utfører oppdraget som står som avsender. I praksis betyr det at dersom din kunde trenger ytterligere hjelp eller ønsker å kontakte deg for nye oppdrag, så vil det være din kontaktinformasjon som er tilgjengelig. Dette vil kunne gi deg fremtidige gjenkjøp og lojale kunder som vil kunne henvise til deg.
.
ByggDok følger til dine prosjekter gjennom tre enkle steg:
Innkjøp
Når du handler inn til byggeprosjektet, uavhengig om det er via proffportaler, hos proffselger, hos grossist eller i butikk, registreres alle innkjøp på riktig prosjekt sømløst. Sørg for at de produkter som krever dokumentasjon har det, hvis ikke kontakt leverandør gjennom systemet.
Bygging
Under byggeperioden kan man hente relevant dokumentasjon for de som jobber på prosjektet. Dette kan f.eks være dokumentasjon rundt montering, ytelse og produktets sikkerhetsdatablad. Husk å opprette egne varer hvis du ikke har fått med deg alt gjennom translasjonene. Det er lurt å laste opp bilder underveis og legg dette i ulike rom for et mer profesjonelt uttrykk.
Overlevering
Når oppdraget er ferdig, lager du enkelt prosjektets sluttdokumentasjon i ByggDok. Har du gjennom prosjektet jobbet godt med innhenting av dokumentasjon fra leverandørene, så går dette raskt. Her inkluderer du all dokumentasjon som er relevant for kunden og for å ferdigstille prosjektet. Du kan enten laste rett ned på en PC eller overføres til matrikkel i Boligmappa. I tillegg har alltid et arkiv i ByggDok.
Planlegging
Allerede fra første innkjøp til prosjektet, opprettes et prosjekt i ByggDok hvor alle innkjøp vil bli registert. Du velger selv hva prosjektet skal hete. Ønsker du dokumentasjonen tilgjengelig i Boligmappa må du også opprette prosjektet på matrikkelen/ gårds og bruksnummer.
Innkjøp
Når du handler inn til prosjektet, uavhenging om det er via proffportaler, hos proffselger eller i butikk, registreres alle innkjøp på riktig prosjekt som du har navngitt i planleggingsfasen. Noen varer brukes ofte på tvers av ulike prosjekt, disse kan legges inn via appen til ByggDok.
Bygging
Under byggeperioden kan man hente relevant dokumentasjon for de som jobber på prosjektet. Dette kan f.eks være dokumentasjon rundt montering, ytelse, produktet, produktets sikkerhetsdatablad, stoffkartotek for hele byggeplassen eller informasjon om produktet tilfredsstiller prosjektets miljøkrav.
Overlevering
Når oppdraget er ferdig lager du enkelt prosjektets sluttdokumentasjon i ByggDok. Her inkluderer du all dokumentasjon som er relevant for kunden og for å ferdigstille prosjektet. Deretter kan alt overføres til Boligmappa og sendes på e-post. "Jobben er ikke gjort før den er dokumentert", sitat Boligmappa AS
Ofte stilte spørsmål om ByggDok
For at du skal få prosjektet i ByggDok over til Boligmappa må du først ha en lisens hos Boligmappa. ( Denne bestilles ved å trykke på Opprett Boligmappa prosjekt i ByggDok). Har du allerede abonnement, må du legge inn brukernavn og passordet du har fått fra Boligmappa inn i ByggDok, og du er igang.
For at prosjektet skal bli synlig i ByggDok, må byggvarebutikken du har handlet hos sende oss informasjon om ditt kjøp. Finner du ikke prosjektet, så kontakt butikken du handlet i for hjelp.
Dersom alle kjøp har blitt oppgitt med riktig prosjekt ID, så skal produktene ligge i prosjektet. Dette ser du enkelt ved at antall unike produkter er oppgitt. Du henter frem og legger til produktdokumentasjonen til prosjektet ved å trykke på fanen "Produktdokumentasjon". Se gjerne filmen som ligger under "Kom i gang" i ByggDok.
All dokumentasjon som tilgjengeliggjøres i ByggDok hentes fra Norsk Byggevarebase (NOBB). I NOBB finnes det ca. 800.000 unike produkter, hvor mange er godt dokumentert. Det er leverandøren selv som er ansvarlig for produktdokumentasjonen som ligger i NOBB-databasen.
I ByggDok finnes all dokumentasjon tilgjenglig hvis produsenten har lastet opp et pdf-dokument i NOBB. For å finne alle ulike dokumentasjonstyper som kan lastes opp kan du se i vår kunnskapsbase.
Kunnskapsbasen
Du finner alt av innhold for support i Kunnskapsbasen. For ByggDok har vi delt den i to:
Kunnskapsbasen for entreprenører Kunnskapsbasen for proffselgere
