Faktaboks overskrift er heading 5 i bold

  • Punkt 1

  • Punkt 2

  • Punkt 3

I denne boksen kan man også ha vanlig tekst som f.eks kan gi en kort forklaring av saken.

NOBB Miljødata API ble lansert


Byggtjeneste inviterte til et kort webinar for lansering av API-et til NOBB Miljødata – tjenesten som gir deg tilgang til miljødata fra NOBB-databasen.

Holdningene til utslipp i byggenæringen er i endring, og dokumentasjon på hvor mye utslipp et byggeprosjekt medfører vil bli et viktig konkurransefortrinn. Da kan kunden bli mer bevisst på hvor mye klimagassutslipp et prosjekt medfører sammenlignet med hvilke valg man gjør på produktnivå i prosjektet. Disse dataene finnes allerede gjennom produktets EPD og det er her NOBB Miljødata kommer inn.

NOBB Miljødata er en utvidet tjeneste som bruker eksisterende produktdata fra NOBB-databasen og leverer miljørelaterte data til entreprenører som har behov for å lage klimagassregnskap på byggeprosjekter. Med de samme produktdataene kan byggevarebutikkene vise produktets CO2-avtrykk i nettbutikken og inkludere CO2-utslippet per varelinje på fakturaen sammen med prisen på produktet.

Se hele webinaret

Les også: Se det første webinaret om NOBB Miljødata

Lansering av NOBB Miljødata API

Nå kan du koble deg på NOBB Miljødata API, dette gjør det mulig å få miljødata på produkter du skal benytte i et prosjekt direkte inn i dine systemer. Siden første webinar har vi jobbet med å få inn mer EPD-data i NOBB-databasen til å kunne lansere API-et som skal levere miljødataene direkte til brukeren av tjenesten.

Les også: Se hvordan Mestergruppen bruker NOBB Miljødata i sin garage-konfigurator


Andre relaterte artikler fra Byggtjeneste

– Vi må komme tidsnok i gang med å skape fremtiden

– Nå får vi en løsning som kan håndtere alle krav til dokumentasjon rundt miljø og bærekraft.

Digitalisering er vakkert

– Gode, digitale produktdata, samlet på ett sted er fundamentalt viktig, uttaler Rune A. Rystad, Country Manager i OSO Hotwater. Det 91 år gamle selskapet har lenge prydet seg med tittelen Norges sterkeste merkevare, og nådde i år en ny milepæl.

Øker effektiviteten betydelig, enkelt og greit

– For oss blir NOBB-databasen den plattformen vi er på, som vi ønsker å henvise våre kunder til og hvor de skal hente sine produktdata fra oss. Dette gir oss også et konkurransefortrinn i forhold til de som ikke er der, sier Gro Fjeldstad, avdelingsleder i Geberit.