Fakta om Byggmakker og Onninen

  • Begge selskap er eid av Kesko

  • Byggmakker har 57 egeneide og 22 medlemsbutikker

  • Produktdata fra NOBB går igjennom hele Byggmakker, derfor er de engasjerte rundt tematikken produktdata.

Felles jakt på fornøyde kunder


– Vi må være sikre på at dataene dere legger inn på produktet er riktige fra starten. Da vil vi få dette til å flyte, og det blir mindre jobb på oss som skal vedlikeholde det videre.

Slik lød både innledningen og oppfordringen da Thomas Bosch, masterdata-leder i Onninen/Byggmakker, holdt foredrag under dag to av NOBB-konferansen.

Byggmakker og Onninen er eid av Kesko, som har ett ben i byggevare og et ben i elektro i Norge. Byggmakker har 57 egeneide butikker og 22 medlemsbutikker. Thomas Bosch er leder for masterdata, og han sammenligner seg selv og sitt team med bibliotekarer.

– Vi ønsker struktur, at ting skal ha en kategori og at det skal stå på riktig plass. Du skal finne ting der du forventer å finne det. Og hvis du ikke finner frem, så skal du ha flinke folk til å hjelpe deg. Alt dette får du på et bibliotek, sier Bosch.

Se foredraget fra NOBB-konferansen

NOBB-data fra A til Å

Byggmakker benytter i utgangspunktet NOBB-data fra «A til Å» i sine systemer. De har mulighet til å gjøre endringer underveis i dataflyten, men i utgangspunktet går vareinformasjonen fra NOBB, via Byggmakkers PIM, og videre rett ut på byggmakker.no.

Informasjonen ligger altså ikke begravet i et internt og teknisk system, ment for masterdata-eksperter. Det som legges inn i den ene enden løftes direkte ut i den andre – til sluttkunden.

Bosch oppfordrer derfor produsentleddet til å se det fra kundeperspektivet.

– Hva ønsker du at sluttkunden skal vite om dine produkter?

– Dere må ta eierskap til deres data om deres produkter. Informasjonen må være riktig fra starten av, og dere må være tydelige og selgende. Kunden må forstå hvorfor de skal kjøpe nettopp dette produktet, fortsetter han.

Han mener også at det er viktig at språket ikke blir for teknisk. Ikke bruke begreper som er ukjent eller vanskelig for forbrukere.

– Ta begrepet «varmegjennomgangskoeffisient total (U)». Hva er dette for noe? Jo det er en U-verdi. Kall det for en U-verdi da. Det er et begrep forbrukerne har et forhold til, oppfordrer han.

Forsvinner ved filtrering

Ett problem er utydelig og lite selgende informasjon. En annen fallgruve er mangler knyttet til produktets tekniske egenskaper. Et tydelig eksempel på svakheten i manglende produktdata viste Bosch frem da han fra scenen søkte på kategorien ytterdør på egne nettsider. Et åpent søk gir over 2000 treff.

– Det er for mange. Ut fra de filtrene jeg har tilgjengelig, klarer jeg å redusere det ned til omtrent 400. Tenk å få dette på telefonen? Du gir opp. Her må vi inn med noen egenskaper, sier han.

En vanlig kunde er kanskje opptatt av om døren har glass. En byggmester vil muligens ha miljøsertifisering som krav. Poenget til Bosch er at du ikke plukker fra en liste med 400 dører. Du filtrerer. Og ganske riktig. Finnes det ingen informasjon, forsvinner også døren i det samme filteret.

– Det er jo helt selvfølgelig. Mangler du informasjon om egenskaper, og den egenskapen blir brukt til å filtrere på, så finner du den ikke. Da går det salget til en konkurrent. Eller det blir ikke solgt noen ting, understreker Bosch.

Miljødata er viktig

Thomas Bosch hadde også en henstilling til alle om å fokusere på å legge inn miljødata.

Thomas Bosch - leder masterdata i Byggmakker/Onninen.
Thomas Bosch – leder masterdata i Byggmakker/Onninen.

– Dette er viktig. Det kommer så mye krav, og det kommer daglig. Dette stopper ikke, sier han.

Byggmakker, og andre, trenger dette for å bygge løsninger som gir forbrukerne mulighet til å ta grønne valg. Byggmakker får miljødata inn via NOBB Miljø-API-et og inn i deres PIM-løsning.

– Derfra må vi bearbeide disse dataene for å få de inn i nettbutikken, gjøre det forståelig for kunden slik at de kan gjøre sine valg basert på disse miljødataene, sier Bosch.

– Vi må ha data å fylle inn, og disse dataene må dere bidra med. Dere er sikkert kjent med begrepet EPD. Jeg vil gjøre dette lettere å huske for dere ved å oversette til Egentlig Påkrevd Dokumentasjon, fortsetter han.

– Eneste sikre kilden

Thomas Bosch har jobbet innenfor byggevaresegmentet siden 2001. Nå er han i NOBBs «30-årslag». Han passet på å rose bursdagsbarnet.

– Det har blitt sagt veldig mye om hvor bra systemet vi har tilgang på er, og jeg vil bare støtte det hundre prosent, sier han.

– Jeg har vært med siden NOBB var 8-9 år gammel og har ofte hørt at du ikke kan stole på det som ligger i NOBB. Utviklingen har vært rivende, og jeg hører mindre og mindre av det nå, men av og til hører jeg det. Så lov meg at hvis dere hører noen som prøver å si noe negativt om NOBB, motsi dem, fortsetter Bosch.

Kesko opererer i de nordiske landene, i tillegg til Baltikum og Polen. Utenfor landets grenser får de ikke fullrost Norge nok.

– De ser på NOBB som den eneste sikre kilden til data inn i systemene. Det synes vi er veldig gøy. Det gjør også at oss i utvikling får lov til å komme først i køen fordi vi har gode data i bunn som støtter nye løsninger, sier Thomas Bosch.

Andre relaterte artikler fra Byggtjeneste

Fra husdata til handlekurv med Unbolt og NOBB

– Tilstandsrapportene forteller oss at det er et evigvarende etterslep i bruktboligmassen.

Felles jakt på fornøyde kunder

– Vi må være sikre på at dataene dere legger inn på produktet er riktige fra starten. Da vil vi få dette til å flyte, og det blir mindre jobb på oss som skal vedlikeholde det videre.

Tapwell leder an i bransjens digitale samarbeid

Tapwell kom inn på markedet som en utfordrer og liten rebell for 20 år siden. De tok med seg ni gasellepriser på vei opp i teten. Rebell-stempelet holder de gjerne på, men når det kommer til datakvalitet i NOBB-basen gir de seg selv ingen slingringsmonn.