Fakta om Steddy

  • Steddy har satt seg som mål å gjenreise tilliten til håndtverkere.

  • De ønsker å gjøre noe med at markedet har en gruppe useriøse aktører som har variabel kvalitet som gir hele ROT-næringen et frynsete rykte.

  • Et annet satsningsområde er miljø i form av lavere energiforbruk, miljøvennlige produkter og korrekt avfallshåndtering.

  • Steddy er et konsept fra Mestergruppen.

Slik skal nøkkelutfordringene i ROT-markedet løses


– Vår ambisjon er å levere den beste håndverktjenesten innenfor rehabiliterings-, ombyggings- og tilbyggsmarkedet (ROT). Og samtidig jobbe for å heve hele bransjens status og tillit.

Ordene kommer fra Nicolai Malling. Han er daglig leder i Steddy, et nytt kjedekonsept fra Mestergruppen.

– Konsernsjef Mikkel Sandvik snakket på fjorårets NOBB-konferanse om tre viktige fokusområder. Å effektivisere verdikjeder, modernisere kundereisen og finne løsninger for å redusere klimagassutslipp. De samme utfordringene har vi i ROT-markedet, sier Malling.

Se foredraget på NOBB-konferansen

Jakter bedre kommunikasjon

For å løse disse, jobber Steddy etter stramme rettesnorer. Hovedmålet er å tilby håndverkeren en enklere hverdag med lavere prosjektrisiko, samt å gi sluttkunden en oversiktlig og trygg reise fra start til slutt. I tillegg skal det gis råd om bærekraftige løsninger.

– For å lykkes med dette, er det fire stikkord som gjelder. Kommunikasjon, digitalisering, standardisering og kjededrift, begynner Malling.

– En underliggende utfordring i markedet, er å skape god kommunikasjon mellom alle parter. Derfor har vi laget en felles digital plattform for både sluttkunde, prosjektleder, håndverker og underentreprenør. Plattformen kan brukes i hele prosessen, der all informasjon kan spores og dokumenteres, fortsetter han.

Krevende arbeid

Det tar Malling inn på neste trinn i Steddy-stigen, nemlig standardisering.

– For å levere riktig kvalitet hver gang, standardiserer vi både kundereisen, prosjektgjennomføringen og produktløsningen, sier lederen.
Han legger imidlertid ikke skjul på at det er et utfordrende arbeid.

Les også: Bransjen er overmoden for endring

– Bare det å definere en standard er krevende i et ROT-prosjekt ettersom alt er forskjellig fra gang til gang. Derfor er det viktig å dele prosessene opp i håndterbare deler og bruke erfaringsbasert læring hele veien, mener Malling, som gikk nærmere inn på dette under sitt foredrag under NOBB-konferansen 2023.

Skaper trygghet for kunden

Malling trekker frem at en forutsetning for å få til standardisering, foruten å definere en, er digitalisering. Samt god kjededrift.

– Steddy gjør en nøye kvalitetssjekk av partnere som får bli med. Vi arbeider tett med byggevarehusene i Mestergruppen for å få tips om gode og seriøse håndverksbedrifter, forteller han.
Først gjøres alltid en kvalitetssjekk lokalt, og Steddy er svært bevisst sitt ansvar.

– For å sikre trygghet for sluttkunden, stiller vi en leveransegaranti på alle oppdrag våre partnere gjennomfører med privatkunder.

Bedrer rådgivningen

På direkte spørsmål om hvilken rolle NOBB spiller for å løse ROT-markedets utfordringer, er Steddy-lederen tydelig på viktigheten av databasen.

– For å få til standardisering av produktløsning, og også miljøvennlige løsninger, er vi helt avhengig av produktdata, miljødata og prosjektdata. Sistnevnte samler vi jo selv. Men vi er avhengig av god produkt- og miljødata. Det får vi gjennom NOBB, sier Malling, før han avslutter:

– Nå er det fortsatt et arbeid som skal gjøres med tanke på maskinlesbare EPD-er. Men når det kommer på plass, så vil vi jo kunne ta ut CO2-utslipp på løsningene våre. Og sånn sett kunne bidra til å gi bedre bærekraftrådgivning.

 

Andre relaterte artikler fra Byggtjeneste

Kan ECOproduct brukes til mer enn BREEAM-poeng?

Vi har tatt en prat med rådgiver Una Myklebust Halvorsen i Asplan Viak og fagsjef miljø Joakim Larsen i Byggtjeneste for å finne ut hvor relevant og viktig ECOproduct er for byggebransjen.

Slik skal ECOproduct forbedres

Mer effektiv produksjon av vurderinger, bedre oversikt for leverandører og større tilgjengelighet for sluttbrukere. Det er kinderegget du får når Byggtjeneste lanserer sin nye løsning for ECOproduct.

NOBB-databasen er helt essensiell

Per Stubberud Lieng i Gausdal Landhandleri AS er tydelig på NOBBs betydning for byggenæringen.