Fakta om Cimberio AS

  • Etablert i 1991

  • Datterselskap av den italienske ventilprodusenten Giacomo Cimberio S.p.A.

  • 7 ansatte pr. januar 2022

  • Omsetning på rundt 50 millioner kroner i 2022

  • Har også en avdeling i Malmø i Sverige

  • Vinner av Årets NOBB-VAVVS-leverandør 2021

Ny teknologi bidrar til bedre datakvalitet i NOBB


Å ta i bruk ny teknologi er en grunnleggende del av bedriftskulturen hos Cimberio AS. Ventilselskapet er da også blant de beste i Norge når det gjelder å registrere produktdata i NOBB.

– Den eneste måten å lære seg et nytt system på, er å teste og prøve, råder daglig leder Per Erik Raasok.

Cimberio leverer et komplett utvalg av ventiler og er vant med å være frempå når det gjelder teknologi og innovasjon.

– Vår fabrikk i Italia har til og med hatt besøk av japansk bilindustri som ønsker å lære om vår robotisering. Vi ligger faktisk fremst på alt, inkludert godkjenninger, sier Raasok. Han er stolt over at Cimberio er den eneste ventilleverandøren i Norge som tilbyr produkter med EPD og den første i verden til å oppnå PAS99-standard, som omfatter en kombinasjon av alle ISO-standardene.

– Cimberio har en EPD som dekker alt av ventiler og leverer nå Co2 avtrykket på alle disse produktene. Jobben rundt dette ble gjort på 1-2-3, det er så befriende med leverandører som oppdaterer så raskt, poengterer Kristin Lindqvist, ansvarlig for kundesuksess i Byggtjeneste.

– Dette har en så stor verdi for alle som må levere miljøregnskap etter lovpålagte krav.

KI og produktdata

– Jeg må også bare bekrefte det Raasok sier, bemerker Tor Strand Jacobsen, markedssjef VAVVS i Byggtjeneste.

– Cimberio er virkelig langt fremme i skoene, er selvhjulpne og svært dyktige. At de meget raskt rettet valideringsfeil etter datamigrasjonen til nye NOBB, overrasket ikke oss. Nok en gang viste de at de er høyt motiverte for å tilgjengeliggjøre sine produktdata effektivt, mener han. Cimberio har også tatt i bruk ny teknologi for å registrere produktdata.

– Å skrive selgende tekster til produktdataene er ikke så lett når du opererer med tekniske produkter, humrer Per Erik. Han løste dette ved å mate datablader inn i en KI-modell og fikk tilbake presist innhold som kunne brukes direkte i markedsføringsmaterialet.

Tester gjerne noe nytt

Nylig har selskapet også begynt å bruke KI for å generere QR-koder til produktkatalogen sin.

– Tidligere kunne det ta to dager å lage disse QR-kodene. Nå bruker jeg bare en forhåndsdefinert liste med nettadresser, og på 45 sekunder var jobben gjort, forteller Roger Torgersen, teknisk selger og ansvarlig for oppdatering av produktdata på nobb.no.

«Den eneste måten å lære seg et nytt system på, er å teste og prøve.»

Per Erik Raasok – daglig leder i Cimberio

 
– Vi tok bare ut en med nettadresser, matet dem inn KI-modellen og ba om å få de i zippet fil med NRF-nummeret under QR-koden. 45 sekunder senere var de klare. Vi tester gjerne ut nyheter for å se om vi kan gjøre ting lettere, forklarer Per Erik.

Solid arbeidsmengde

I 2021 ble Cimberio kåret til årets NOBB-VAVVS leverandør fordi de hadde 100% dekning på alle informasjonsområder. Den gang la de ikke skjul på at det hadde tatt mange arbeidstimer. Timer har gått med i forbindelse med sammenslåingen av databasene, nå også.

Les også: Årets NOBB-VAVVS leverandør: – Ekstremt motiverende

– Men fordi vi gjorde en solid jobb den gang, var det også mye som var klart nå når NOBB-VAVVS ble overført til NOBB. Uansett, denne jobben gjør vi, for vi vet jo hvor viktig dette er. Det er en stor fordel å ha alt samlet og bare oppdatere ett sted. Vi tenker også å bruke produktdataene i NOBB som våre masterdata, og å koble disse opp mot vår nettbutikk, forklarer Roger.

Nok ressurser

I Norge har Cimberio tre dedikerte til å følge opp produktdataene.

– Vi har valgt å ha med lagersjefen også, som er veldig kjekt når noe må veies eller måles. Det handler om å sette av ressurser, komme i gang og tørre å prøve. Det er jo begrenset hvor gærent det kan gå, erklærer Per Erik Raasok med et smil. Selv om bedriften er svært positive til overgangen til den nye databasen, opplevde teamet noen utfordringer med datakvalitet som raskt ble adressert av Byggtjeneste.

– Hjelpen de hadde behov for, var beskjeden. Vårt samlede inntrykk er at Cimberio har et utrolig godt fokus internt og at de virkelig ønsker å følge opp sine kunder. Ikke bare med kvalitetsprodukter, men også kvalitetsdata, avslutter Tor Strand Jacobsen.

 

Andre relaterte artikler fra Byggtjeneste

Fra husdata til handlekurv med Unbolt og NOBB

– Tilstandsrapportene forteller oss at det er et evigvarende etterslep i bruktboligmassen.

Felles jakt på fornøyde kunder

– Vi må være sikre på at dataene dere legger inn på produktet er riktige fra starten. Da vil vi få dette til å flyte, og det blir mindre jobb på oss som skal vedlikeholde det videre.

Tapwell leder an i bransjens digitale samarbeid

Tapwell kom inn på markedet som en utfordrer og liten rebell for 20 år siden. De tok med seg ni gasellepriser på vei opp i teten. Rebell-stempelet holder de gjerne på, men når det kommer til datakvalitet i NOBB-basen gir de seg selv ingen slingringsmonn.