Natre Vinduer AS ble Årets NOBBer 2019
Natre Vinduer AS er best i klassen til å gjøre produktdata tilgjengelig i Norsk Byggevarebase.
ÅRETS NOBBER: NOBB-ansvarlig Roger Krogsrud gratuleres av Byggtjenestes styreleder Jon Karlsen (t.v.) og Øyvind Skarholt (t.h).
– Årets vinner er et forbilde for bransjens øvrige aktører, sa styreleder Jon Karlsen i Norsk Byggtjeneste AS da han delte ut prisen på NOBB-konferansen.
Grundig arbeid
Vindusprodusenten Natre har jobbet svært grundig med NOBB gjennom mange år. Dermed ble det heder og ære for jobben: – Natre Vinduer AS har lagt mye innsats i å heve kvaliteten på sine produktdata i NOBB. De bruker NOBB aktivt som et viktig ledd i sin kunderelasjon, og viser evne og vilje til å oppfylle markedets krav til korrekt vareinformasjon, fortsatte Jon Karlsen.
– Veldig overraskende, sier NOBB-ansvarlig for Natre Vinduer AS Roger Krogsrud etter å ha mottatt applaus, blomster og diplom. Men det ligger mye jobb bak de gode resultatene:
– Det er mye jobb som legges ned. Og vi er slett ikke ferdige og komplette, men det å arbeide godt med NOBB har blitt en del av dagliglivet vårt nå, sier prisvinner Roger Krogsrud i Natre Vinduer AS.
«Årets vinner er et forbilde for bransjens øvrige aktører.»
NOBB Kontrakt og gode bilder
Vinneren bruker NOBB Kontrakt, og har svært god dekning på bilder, dokumentasjon og tekniske egenskaper på sine over 8.500 varer i NOBB. Hos Natre er det trevinduer, balkongdører og heve-/skyvedører, som gjelder. Og da er det viktig med gode produktdata i Norsk Byggevarebase.
Vinnerbedriften har over 75 års erfaring, nærmere 400 medarbeidere og flere store fabrikker i Norge.
«Natre Vinduer har lagt mye innsats i å heve kvaliteten på sine produktdata i NOBB. De bruker NOBB aktivt som et viktig ledd i sin kunderelasjon, og viser evne og vilje til å oppfylle markedets krav til korrekt vareinformasjon»
2019-vinner med gode tips
For å bli Årets NOBBer er det et grundig og konsistent arbeid som ligger bak, fjorårets vinner Icopal slo et slag for gode miljøbilder i produktdatabasen.
Les også: Bruk miljøbildene i NOBB for alt det er verdt
– NOBB-databasen, eller NOBBen som mange kaller den, er veldig viktig for logistikkbiten, salgsbiten, i grunnen alt som har med salg og forbindelsen mellom oss og kjedene våre å gjøre, sa Roger Andersen da han og Icopal vant prisen i 2018. Han understreket betydningen av grundig arbeid i databasen: – NOBB er et omfattende system. Alle varene har jo eget nummer i NOBB som ruter direkte inn til informasjon om produktet som mål, vekt GTIN- nummer, og ikke minste pris. I tillegg får man med produktbilder og miljøbilder som beriker som kjedene kan bruke på egen web – og tekster, sa Roger Andersen i Icopal AS.
Årlig anerkjennelse for engasjement
Årets NOBBer er en pris som deles ut årlig. Vinnerne gjennom alle år har vist stort engasjement rundt NOBBs grunnidé «et vareregister som kommuniserer på tvers av alle bransjens aktører», og evne til å oppdatere sitt vareregister i henhold til nye krav.
Nomineres av kundene
Vinneren av årets NOBBer kåres gjennom en nominasjonsprosess der Byggtjeneste samarbeider med representanter fra de største byggevarekjeder og kjøpere av byggevarer i landet : Byggmakker, Maxbo, Montér, Byggtorget, Bygger’n, Gausdal Landhandleri , Byggeriet, Coop og Mestergruppen.
Tidligere vinnere av prisen Årets NOBBer:
2018: Icopal AS
2017: Jøtul AS
2016: Hultafors Group Norge AS
2015: Sødra Interiør
2014: Asak Miljøstein AS
2013: Jackon AS
Andre relaterte artikler fra Byggtjeneste
Bruker NOBB nærmest som et PIM-system
– Vi har basert oss på at NOBB er en av våre grunnpilarer. Databasen skal alltid være fasit ettersom det er disse dataene som er synlige utad.
Bruken av NOBB-data øker i byggenæringen
Bruken av NOBB blir stadig større i hele verdikjeden – både før og etter produktene er solgt av byggevarehandelen. Mange av aktørene som benytter NOBB-data ligger på siden av den tradisjonelle leverandør – handel segmentet.
Jobb smartere med digitale data, snakk med oss på VVS-dagene
Byggtjeneste ønsker å invitere hele bransjen til en prat om miljødata og produktdata på VVS-dagene. – Vi vil svare på alle dine spørsmål om smart effektivisering via digitale data, sier Trond Strand Jacobsen, markedssjef for VAVVS i Byggtjeneste.