Årets NOBB-er: Bruk miljøbildene i NOBB for alt det er verdt


Årets NOBB-er 2018 har en klar utfordring til NOBB-arbeidet hos leverandører: Bruk ressurser på gode miljøbilder! Her er hans fem beste tips til NOBB-arbeidet.

Årets NOBB-er 2018 ble Icopal AS. Roger Andersen er Årets NOBB-er i egen høye person. De siste årene har han jobbet på fulltid med å oppdatere produktdatabasen for Icopal. Han vet hva han snakker om når han kommer med sine beste tips for hvordan jobbe godt med NOBB.

Bevisst jobbing med NOBB

At Icopal jobber bevisst med produktdatabasen er også noe juryen for årets hederspris har bitt seg merke i:

– Icopal bruker NOBB aktivt og viser evne og vilje til å fylle markedets krav. Slik er Icopal et forbilde, sa styreleder Jon Karlsen i Norsk Byggtjeneste AS da han delte ut prisen i oktober.

Icopal har rundt 800 produkter i Norsk Byggevarebase, NOBB og vant prisen i konkurranse med både små og store NOBB-aktører.

«Årets prisvinner har lagt mye innsats i å heve kvaliteten på sine produktdata i NOBB. De bruker NOBB aktivt som et viktig ledd i sin kunderelasjon, og viser evne og vilje til å oppfylle markedets krav til korrekte produktdata. Vinneren bruker NOBB-Kontrakt, og har meget god dekning på bilder og dokumentasjon på sine nærmere 800 varer i NOBB.»

Juryens begrunnelse for årets vinner.


At det er et bevisst arbeid som ligger bak bekrefter Roger Andersen. De siste årene har han hatt som oppgave å sørge for at produktdatabasen er optimal. Gode produktdata er alfa og omega for en bedrift mener han:

NOBB er viktig for salg

– NOBB-en er veldig viktig for logistikkbiten, salgsbiten, i grunnen alt som har med salg og forbindelsen mellom oss og kjedene våre å gjøre, sier Roger Andersen.

NOBB er et omfattende system. Alle varene har jo eget nummer i NOBB som ruter direkte inn til informasjon om produktet som mål, vekt GTIN- nummer, og ikke minste pris.

I tillegg får man med produktbilder og miljøbilder som beriker som kjedene kan bruke på egen web – og tekster.

Årets NOBBer sine fem beste NOBB-tips:

Vær nøye med logistikkdata. Her er det særlig viktig å få med informasjon om vekt av pall – såkalt transportforpakning.

  • Tilby kundene NOBB Kontrakt slik at de har oversikt over rabatter osv.
  • Skaff deg innsikt om hva kundene dine trenger.
  • Vær nøye med GTIN-nummer.
  • Skaff skikkelige bilder av produktene dine, og ta miljøbilder slik at kunden ser produktet i bruk.

Slik jobber du systematisk med NOBB:


Legg vekt på logistikk

– NOBB krever ikke at du skal legge inn hvor mye en pall veier, men dette er informasjon kundene trenger. Derfor er det viktig at du legger inn informasjon om transportforpakning, såkalt t-pak, mener Roger Andersen.

Logistikk er delt inn i tre kategorier. F-pak som er minste salgbare enhet, D-pak for detaljist. Og T-pak som er transportforpakning. – Da får kunden vite vekt på forsendelsen. Det er veldig viktig, understreker årets NOBB-er.

NOBB Kontrakt

Tilby kundene NOBB-kontrakt, råder Roger Andersen. Hos Icopal er det kundeservice som setter opp rabattene som kundene har og legger informasjonen inn i NOBB-kontrakt noe som er viktig for våre kunder.

GTIN-nummer

GTIN-numrene er det veldig viktig at du får med. Dette er jo selve strekkoden som butikken bruker, så det sier seg selv hvor viktig dette er, sier Roger Andersen.

Ta gode produktbilder

Her er vi inne på virkelig en av Roger Andersens kjepphester; bildene! Det er utrolig viktig med gode bilder, mener han og forteller at dette er noe Icopal har prioritert:

null

– Vi bruker egen fotograf til å ta bilder. Det er kjempeviktig! Du må kunne se hvordan produktet ser ut etter at det er tatt i bruk. En rull gir ikke mye informasjon. Jeg satte i gang et prosjekt med å få miljøbilder så mye som mulig. For å vise hvor produktet skal brukes.

– Gode bilder er kjempeviktig. Mange leverandører har et ok produktbilde. Men det er viktig å ha med bilde av hvordan produktet i bruk. Et skikkelig miljøbilde. Se for deg at du skal kjøpe undertak. Og så ser du kun et bilde av en rull. Det gir jo ikke så mye informasjon. Du vil gjerne se hvordan det ser ut også, poengterer Roger Andersen.

Han råder leverandører til å ta tak i dette, men ser at det kan være ressurskrevende å skaffe gode bilder og miljøbilder til alle produkter.

Skaff deg kundeinnsikt

Roger Andersen understreker hvor viktig det er å sette seg inn i kunde sitt ståsted. Han har mye innsikt i hva Icopals kunder trenger:

– Jeg er så heldig at jeg har jobbet i flere avdelinger i bedriften. Jeg har jobbet flere år i kundeservice hvor alle spørsmålene inn. Jeg har også jobbet lenge som reisende uteselger. Jeg har brukt denne kompetansen for å sette meg inn i hva kunden ønsker å vite, forteller han.

Tilsammen vet Roger Andersen veldig mye om hva butikkene lurer på. Til de som ikke har denne bakgrunnen i bedriften sin anbefaler han at de skaffer seg mest mulig innsikt om kundene.

– Jeg ville tatt kontakt med noen av mine beste samarbeidspartner, for eksempel kjedene, og hørt med de hva de ønsker å vite. De fleste vareeiere har jo god kontakt med kundene, mener Andersen.

NOBB er verktøyet de trenger, mener årets NOBB-er. Og det aller beste er om kundene bruker NOBB som et oppslagsverk.

– NOBB bør være et oppslagsverk. Da har de alltid oppdatert produktinformasjon for hånden. Det skal ikke være nødvendig å huske ting. Og det er heller ikke alltid så lurt. Det kan jo godt være slik at om en selger husker bruken av et produkt så kan jo det ha endret seg i ettertid. Så det beste er om han sjekker i NOBB, understreker årets NOBB-er 2018 Roger Andersen i Icopal AS.

Systematisk jobbing med NOBB gir resultater

Roger Andersen jobber fulltid med NOBB for Icopal AS. Han er klar over at ikke alle har en egen person til dette. Men uansett må det jobbes systematisk med databasen. Og start med å skaffe gode bilder:

– Det viktigste er å ha en person som systematisk jobber seg gjennom NOBB. Har du bare et produktbilde i NOBB har du en stor jobb foran med å skaffe miljøbilder til alle produktene. Dette må bedriftene skaffe ressurser til mener han.

Les mer om NOBB

Les mer om NOBB Kontrakt  

Lurer du på mer om hvordan bedriften din kan jobbe med NOBB?
Ta kontakt med Glenn Kjærnes på telefon 9527 0846.

Om prisen Årets NOBBer

Årets NOBBer er en pris som deles ut årlig. Vinnerne gjennom alle år har vist stort engasjement rundt NOBBs grunnidé «et vareregister som kommuniserer på tvers av alle bransjens aktører», og evne til å oppdatere sitt vareregister i henhold til nye krav.

Vinneren kåres gjennom en nominasjonsprosess der Byggtjeneste samarbeider med representanter fra de største byggevarekjeder og kjøpere av byggevarer i landet: Byggmakker, Maxbo, Montér, Byggtorget, Bygger’n, Gausdal Landhandleri, Byggeriet, Coop og Mestergruppen.


Andre relaterte artikler fra Byggtjeneste

– Bransjen er overmoden for endring

Ineffektive verdikjeder, lite moderne kundereiser og ikke minst manglende miljødata. Utfordringene er mange i byggebransjen, mener Mikkel Sandvik, men nå tar Mestergruppen et fast grønt grep.

Fortsetter jakten på bedre produktdata

Prisen som Årets NOBBer 2022 blir ingen sovepute for SNA Europe (Norway) AS. Snarere tvert imot – den gir motivasjon for å ta ytterligere steg de neste årene.

Energibunten som tyvstarter arbeidsdagen

Klokka 04.50 står Morten Helland Stensrud opp. Timeplanen er så godt som alltid full til han igjen kryper under dyna – noe den energiske 44-åringen elsker.