Den nye fagsjefen for miljø skal jobbe med:

  • Lede og utvikle selskapets satsning på området miljødata.

  • Være selskapets representant og kontaktperson i faglige fora på miljøområdet.

  • Faglig ansvarlig for alle tjenester og løsninger på miljøområde.

  • Faglig ansvarlig for våre data på miljøområdet er iht. markeds og lov/forskriftskrav.

  • Være en pådriver for å utvikle nye tjenester og løsninger i tett samarbeid med kommersielt og teknisk ansvarlige.

Den grønne profilen har vært en rød tråd for Joakim


– Jeg så at denne stillingen i Byggtjeneste var en mulighet til å gjøre noe positivt for bransjen. Ettersom jeg kommer fra den andre siden vet jeg at miljødata mangler.

Joakim Larsen er på plass i Byggtjeneste i rollen som «Fagsjef miljø». Han skal styrke arbeidet med å utvikle miljødata og bygge ECOproduct-databasen.

Tydelig strategisk satsing

Byggtjeneste har en tydelig strategisk satsing på miljø- og miljødata. Det er de som skal kvalitetssikre og distribuere relevante miljødata ut i verdikjeden, og hjelpe BAE-bransjen i det grønne skiftet.

Joakim Larsen – fagsjef miljø i Byggtjeneste
Joakim Larsen – fagsjef miljø i Byggtjeneste

– Vi er gode på å strukturere og behandle store mengder data, men vi trengte en person som kjenner behovene der ute. En som vet hva markedet etterspør, og vet hvilke verktøy og løsninger de forholder seg til, sier administrerende direktør, Øyvind Skarholt.

De fant den rette i Joakim Larsen.

– Han er en person som kan legge en strategi og bestemme retning. Joakim har lang erfaring med aktiv bruk av miljødata på ulike nivåer, sier kommersiell direktør, Morten Helland Stensrud.

– Joakim blir en viktig brikke for å nå det strategiske målet vårt om å være den ledende aktøren innenfor strukturerte miljødata mot byggenæringen, sier Skarholt.

Meld deg på årets begivenhet! NOBB-konferansen 2022

Lot seg friste

Det er ikke tilfeldig at Larsen har endt opp i Byggtjeneste. 39-åringen ble identifisert som en solid kandidat, og ble kalt inn til et intervju. Han ble meget raskt fristet av utfordringen.

– Byggtjeneste ga et godt inntrykk og presenterte seg som et sted det er morsomt å jobbe. Det er jo et selskap som på mange måter er et nav i byggenæringen når det kommer til informasjonsflyt og produktdata, og det å få ting til å fungere, sier han.

«Byggtjenestes satsing på miljø traff meg midt i hjertet, det var vanskelig å takke nei til denne utfordringen»

Joakim Larsen – fagsjef miljø i Byggtjeneste


– Jeg bare hoppet i det og tenkte at dette er noe helt annet enn det jeg har jobbet med tidligere, fortsetter miljøeksperten.

Supplerende kompetanse

«Helt annet» er hans ord. Den helt andre siden er mer presist. Han kommer nemlig fra rollen som bærekraftsrådgiver i OBOS Prosjekt, med fagansvar for miljø.

– Byggtjeneste jobber mest mot leverandør og handel, mens jeg har erfaring fra rådgiver, byggherre og entreprenørsiden, sier Larsen.

Les også: ECOproduct harmonisert med ny BREEAM-NOR teknisk manual

Nettopp den delen av markedet Byggtjeneste ønsker å jobbe mot, for å være en mer helhetlig dataleverandør og levere data til hele verdikjeden.

– Jeg kommer inn med kjennskap til bransjen på den ene siden og til miljøarbeidet på den andre, forteller 39-åringen.

– Det er ikke nytt for Byggtjeneste å jobbe med miljø. Byggtjeneste har fra før to ansatte som jobber med dette, og har gjort det lenge, men jeg kommer inn med en annen vinkel. Jeg vet hva som trengs, hva som mangler og hvor skoen trykker, legger han til.

– Unikt posisjonert

Joakim har kun vært i huset noen få dager, men han har allerede rukket å danne seg et visst inntrykk.

– Byggtjeneste er mer komplisert enn man tror. Det er en dataforvalter, som beriker, kvalitetssikrer og dytter data videre, men det er mye som skjer på detaljnivå her, sier han.

Noe av det første han må kaste seg over er EPDer, dette er en miljødeklarasjon som beskriver miljødataene på spesifikke materialer. I tillegg skal han sette seg inn i tjenesten som sammenligner materialer basert på de nevnte EPDene – ECOproduct.

Les mer om ECOproduct

– Utfordringen er få flyt i informasjon fra leverandør og helt ut til sluttbruker.
Vi skal hjelpe byggenæringen med å finne ut hvor mye klimagassutslipp de ulike skruene, plankene, takrennene, eller vinduene har, sier fagsjefen.

Han ser at BAE-næringen har sine behov rundt tilgangen til miljødata, disse behovene kan bli innfridd for mange i næringen med tjenestene fra Byggtjeneste, mener han.

– Det holder ikke å sette ambisiøse reduksjonsutslippsmål, uten egentlig å vite hvor man er eller hvor man skal. Det er mye synsing rundt hva som egentlig er problemet. Mye fordi det fortsatt ikke er gode nok data, og det som finnes er ikke lett tilgjengelig. Vi er helt unikt posisjonert til å skape en merverdi for bransjen, sier han.

Miljø mer enn fag

Øyvind Skarholt – adm.dir i Byggtjeneste.
Øyvind Skarholt – adm.dir i Byggtjeneste.

Byggtjenestes satsing på miljø traff Larsen midt i hjertet. Det var vanskelig å takke nei til denne utfordringen.

Les mer om NOBB Miljødata

– Miljø har vært en rød tråd for meg, både privat og i arbeidslivet. Jeg har jobbet med bærekraft i ni år, og på hjemmebane forsøker jeg å gjøre mitt. Jeg har to barn som jeg prøver å oppdra til å ha en viss forståelse av situasjonen vi er i globalt, det er kanskje det viktigste man gjør, sier han.

Det faglige fundamentet til Joakim Larsen er veldokumentert, men det alene er sjelden nok. Kompetanse kreves på flere felt, og også der treffer 39-åringen.

– Vi er ikke så mange ansatte, så vi er helt avhengige av mennesker som er gode på relasjoner og til å samarbeide, der stemte det veldig godt med Joakim. Han utstråler troverdighet og kan det han snakker om, konstaterer administrerende direktør, Øyvind Skarholt.


Andre relaterte artikler fra Byggtjeneste

– Vi må komme tidsnok i gang med å skape fremtiden

– Nå får vi en løsning som kan håndtere alle krav til dokumentasjon rundt miljø og bærekraft.

Digitalisering er vakkert

– Gode, digitale produktdata, samlet på ett sted er fundamentalt viktig, uttaler Rune A. Rystad, Country Manager i OSO Hotwater. Det 91 år gamle selskapet har lenge prydet seg med tittelen Norges sterkeste merkevare, og nådde i år en ny milepæl.

Øker effektiviteten betydelig, enkelt og greit

– For oss blir NOBB-databasen den plattformen vi er på, som vi ønsker å henvise våre kunder til og hvor de skal hente sine produktdata fra oss. Dette gir oss også et konkurransefortrinn i forhold til de som ikke er der, sier Gro Fjeldstad, avdelingsleder i Geberit.