Fakta om Steddy
-
Steddy har satt seg som mål å gjenreise tilliten til håndtverkere.
-
De ønsker å gjøre noe med at markedet har en gruppe useriøse aktører som har variabel kvalitet som gir hele ROT-næringen et frynsete rykte.
-
Et annet satsningsområde er miljø i form av lavere energiforbruk, miljøvennlige produkter og korrekt avfallshåndtering.
-
Steddy er et konsept fra Mestergruppen.
Slik skal nøkkelutfordringene i ROT-markedet løses
– Vår ambisjon er å levere den beste håndverktjenesten innenfor rehabiliterings-, ombyggings- og tilbyggsmarkedet (ROT). Og samtidig jobbe for å heve hele bransjens status og tillit.
Ordene kommer fra Nicolai Malling. Han er daglig leder i Steddy, et nytt kjedekonsept fra Mestergruppen.
– Konsernsjef Mikkel Sandvik snakket på fjorårets NOBB-konferanse om tre viktige fokusområder. Å effektivisere verdikjeder, modernisere kundereisen og finne løsninger for å redusere klimagassutslipp. De samme utfordringene har vi i ROT-markedet, sier Malling.
Se foredraget på NOBB-konferansen
Jakter bedre kommunikasjon
For å løse disse, jobber Steddy etter stramme rettesnorer. Hovedmålet er å tilby håndverkeren en enklere hverdag med lavere prosjektrisiko, samt å gi sluttkunden en oversiktlig og trygg reise fra start til slutt. I tillegg skal det gis råd om bærekraftige løsninger.
– For å lykkes med dette, er det fire stikkord som gjelder. Kommunikasjon, digitalisering, standardisering og kjededrift, begynner Malling.
– En underliggende utfordring i markedet, er å skape god kommunikasjon mellom alle parter. Derfor har vi laget en felles digital plattform for både sluttkunde, prosjektleder, håndverker og underentreprenør. Plattformen kan brukes i hele prosessen, der all informasjon kan spores og dokumenteres, fortsetter han.
Krevende arbeid
Det tar Malling inn på neste trinn i Steddy-stigen, nemlig standardisering.
– For å levere riktig kvalitet hver gang, standardiserer vi både kundereisen, prosjektgjennomføringen og produktløsningen, sier lederen.
Han legger imidlertid ikke skjul på at det er et utfordrende arbeid.
Les også: Bransjen er overmoden for endring
– Bare det å definere en standard er krevende i et ROT-prosjekt ettersom alt er forskjellig fra gang til gang. Derfor er det viktig å dele prosessene opp i håndterbare deler og bruke erfaringsbasert læring hele veien, mener Malling, som gikk nærmere inn på dette under sitt foredrag under NOBB-konferansen 2023.
Skaper trygghet for kunden
Malling trekker frem at en forutsetning for å få til standardisering, foruten å definere en, er digitalisering. Samt god kjededrift.
– Steddy gjør en nøye kvalitetssjekk av partnere som får bli med. Vi arbeider tett med byggevarehusene i Mestergruppen for å få tips om gode og seriøse håndverksbedrifter, forteller han.
Først gjøres alltid en kvalitetssjekk lokalt, og Steddy er svært bevisst sitt ansvar.
– For å sikre trygghet for sluttkunden, stiller vi en leveransegaranti på alle oppdrag våre partnere gjennomfører med privatkunder.
Bedrer rådgivningen
På direkte spørsmål om hvilken rolle NOBB spiller for å løse ROT-markedets utfordringer, er Steddy-lederen tydelig på viktigheten av databasen.
– For å få til standardisering av produktløsning, og også miljøvennlige løsninger, er vi helt avhengig av produktdata, miljødata og prosjektdata. Sistnevnte samler vi jo selv. Men vi er avhengig av god produkt- og miljødata. Det får vi gjennom NOBB, sier Malling, før han avslutter:
– Nå er det fortsatt et arbeid som skal gjøres med tanke på maskinlesbare EPD-er. Men når det kommer på plass, så vil vi jo kunne ta ut CO2-utslipp på løsningene våre. Og sånn sett kunne bidra til å gi bedre bærekraftrådgivning.
Andre relaterte artikler fra Byggtjeneste
– Vi skal bidra til en grønnere byggenæring
Kravene til korrekt miljødokumentasjon skjerpes stadig. Nye lover er på trappene og etterspørselen fra bransjen er økende. Byggtjeneste jobber kontinuerlig for å tilby en sentralisert og markedstilpasset bransjeløsning som gjør at leverandørene kan dele miljødokumentasjon ett sted til hele næringen.
Dokumentasjon i NOBB blir maskinlesbart med kunstig intelligens
Byggtjeneste tar i bruk kunstig intelligens for å nå sitt mål om å være best i Norge på å tilby maskinlesbare data til sitt marked. – Vi er nok mer fremoverlente enn mange er klar over, smiler administrerende direktør Mikkel Nielsen.
Geberit tok gull med komplette produktdata
Geberit var først ute med å oppnå gullnivå for sin datakvalitet i NOBB Leverandør. For å oppnå dette må leverandøren ha nær komplette produktdata på alle felter i NOBB. Produktbilder, dokumentasjon og alle datafelter teller i denne sammenhengen.