![](https://byggtjeneste.no/wp-content/uploads/2023/09/shutterstock_519975430-1800.jpg)
Fakta om SSB:
Statistisk sentralbyrå (SSB) er en faglig uavhengig institusjon ansvarlig for å samle inn, produsere og publisere offisiell statistikk relatert til økonomi, befolkning og samfunn på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå.
De har i tillegg en omfattende forsknings- og analysevirksomhet.
Statistisk sentralbyrå tester ut NOBB-data
Det siste halvåret har et gryende samarbeid mellom SSB og Byggtjeneste vært mulig å skimte.
– Vi har inngått en avtale med Byggtjeneste der vi ser på hvordan SSB kan utnytte prisdata fra NOBB. Om de på sikt kan supplere eller erstatte noe av dataene som vi i dag samler inn på skjema til byggekostnadsindeksene, forteller Martin H. Skjæveland i SSB.
![Martin H. Skjæveland i SSB Martin H. Skjæveland i SSB](https://byggtjeneste.no/wp-content/uploads/2023/10/Skjaeveland.jpg)
Vurderer nytten
Kontakten ble opprettet i vår, og datautvalget er fra 18 relevante varegrupper, til sammen drøye 18.000 produkter. Skjæveland presiserer at statistikkgiganten foreløpig tester ut NOBB-dataene, og at det gjenstår å vurdere datakvaliteten nærmere med tanke på fremtidig bruk.
– Generelt arbeider SSB for å gjøre datainnsamling så enkel som mulig og å redusere oppgavebelastningen på den enkelte oppgavegiver/virksomhet. Sånn sett er dataene fra NOBB svært interessante, sier han.
Positiv effekt
Byggtjenestes Bjørn Lindebrekke er klar på at samarbeidet kan effektivisere hverdagen til deres produsentkunder ytterligere.
– Vi håper naturligvis at testperioden gir SSB svarene de vil ha, og at de faktisk tar i bruk NOBB-dataene fremover. Det vil skape en merverdi for våre produsentkunder. Den energien de bruker på å legge inn data i NOBB, vil da kunne gi en ny positiv effekt man ikke har sett tidligere, sier Lindebrekke.
Han tenker da på at prosessen med prisdataene, som brukes til byggekostnadsindeksene, i dag leveres via skjema i Altinn.
![Bjørn Lindebrekke - Markedssjef systemleverandører & integrasjon i Byggtjeneste Bjørn Lindebrekke - Markedssjef systemleverandører & integrasjon i Byggtjeneste](https://byggtjeneste.no/wp-content/uploads/2023/09/IMG_0818-300-2.jpg)
– En ting er effektiviseringen det gir å kunne automatisere dette arbeidet. Et annet element er at man får mer eksakte data med færre manuelle tastetrykk.
Kvalitetstegn
Byggtjeneste-mannen mener det er et særdeles godt tegn at en aktør som SSB fatter interesse for NOBB.
– Det ser vi på som et kvalitetsstempel, sier Lindebrekke, som avslutningsvis påpeker hvor unik databasen tross alt er.
– Å ha en sentral produktdatabase, som er kvalitetssikret med et regelverk, gir store muligheter for de forskjellige aktørene. De står i en særstilling i Norge ved å ha en bransjedatabase som dekker over et så stort antall produkter.
Andre relaterte artikler fra Byggtjeneste
![](https://byggtjeneste.no/wp-content/uploads/2024/06/IMG_9545-500.jpg)
Fra husdata til handlekurv med Unbolt og NOBB
– Tilstandsrapportene forteller oss at det er et evigvarende etterslep i bruktboligmassen.
![](https://byggtjeneste.no/wp-content/uploads/2024/06/Onninen-500.jpg)
Felles jakt på fornøyde kunder
– Vi må være sikre på at dataene dere legger inn på produktet er riktige fra starten. Da vil vi få dette til å flyte, og det blir mindre jobb på oss som skal vedlikeholde det videre.
![](https://byggtjeneste.no/wp-content/uploads/2024/05/Tapwell_9B-500.jpg)
Tapwell leder an i bransjens digitale samarbeid
Tapwell kom inn på markedet som en utfordrer og liten rebell for 20 år siden. De tok med seg ni gasellepriser på vei opp i teten. Rebell-stempelet holder de gjerne på, men når det kommer til datakvalitet i NOBB-basen gir de seg selv ingen slingringsmonn.