Ahlsell tar grep rundt håndteringen av data
-
En spesialtilpasset variant av STEP hjelper Ahlsell med å innhente, håndtrere og dele masterdataene på en effektiv måte.
-
Ahlsell har 200.000 lagerførte artikler og en million artikler i sitt sortiment
-
Produktdataene kommer fra leverandørene, de kjenner produktene sine aller best
- Å automatisere innhentingen av data gjennom integrasjoner mot NOBB-databasene er neste steg på programmet
Stålkontroll på produktdata med spesialtilpasset løsning
Med over én million produkter i sortimentet trenger du orden i sysakene. Ahlsell har virkelig funnet frem nål og tråd, og tilpasset STEP til deres behov for å få kontroll på produktdataene.
– Masterdata er ryggraden i digitaliseringen, er mantraet til Tomas Jönsson, Group Master Data Director i det nordiske konsernet.
Hva legger han i begrepet masterdata? – Det er all den forretningskritiske dataen et selskap har, forklarer Jönsson.
Det kan man dele inn i forskjellige datadomener. Data om produkter, kunder, leverandører, ansatte, eiendeler og fysiske lokasjoner. – Når du skal digitalisere må du plukke data fra alle disse. Man kan investere mye i verktøy, men du må ha dataene, understreker han
Se foredraget på NOBB-konferansen
Henter, håndterer og deler
Ahlsell har skapt en nordisk organisasjon rundt masterdata. Aller først har de tatt tak i produkt- og leverandørdomenet. Ahlsell er en av Nordens ledende distributører innen installasjonsprodukter. De har ca 5700 ansatte, rundt 240 butikker og 3500 leverandører. De har 200.000 lagerførte artikler, men én million artikler totalt i sortimentet.
Med disse tallene sier det seg selv at Ahlsell har enorm nytte av å få stålkontroll på hvordan de henter, håndterer og deler produktdata.
I sitt foredrag på NOBB-konferansen viste Jönsson hvordan Ahlsell jobber og at de er på oppløpssiden av en stor digitaliseringsreise.
– Vi laget en modell for hvordan produktdataene kommer inn, hvordan de skal berikes og hvordan den i sin tur kommer ut i våre salgskanaler, forklarer Jönsson.
Informasjon skal komme fra leverandørene
Et viktig prinsipp for dem har vært vissheten om at de er en distributør. Ja, de har også egne varemerker, men den største delen av Ahlsells sortiment kommer fra leverandører.
– Derfor må vi jobbe mot å få informasjon fra våre leverandører, fremfor at vi gjør den jobben selv, sier Jönsson. Jo bedre produktdata vi får fra leverandørene, desto bedre blir vår hverdag. Da kan vi fokusere på våre styrker, fortsetter han.
Ikke minst vil det faktum at de er et nordisk konsern gjøre at de kan ha mye overflødig informasjon. Den eksakt samme artikkelen kan ligge på tre forskjellige artikkelnummer i tre land.
– Nå skal vi kunne la systemet foreslå at dette er samme artikkel. Det kommer til å hjelpe oss, sier masterdata-direktøren.
Ser mot bransjeorganisasjonene
Men hvordan skal de få disse produktdataene fra leverandørene? Det var helt naturlig for dem å se mot bransjeorganisasjonene i Norden. Eksempelvis NOBB-VAVVS (tidligere NRF Databasen) på VVS-artikler i Norge.
– Vi bygger integrasjoner mot de største bransjeorganisasjonene i Norden. Alle leverandører vil få tilgang til vår leverandørportal, selv om de er knyttet opp til bransjedatabasene, dette gjør vi for å kunne motta produktdata som ikke finnes i bransjedatabasene, forteller Jönsson. Da de startet med kartleggingen av kilder fra leverandørene kunne de ikke integrere mot NOBB. Nå kan de det, men det vil komme i neste fase.
– NOBB har vært i vår visjon hele tiden, men først skal vi lansere vår løsning. Det neste steget blir å integrere mot NOBB. Nå har vi infrastrukturen, da blir det relativt enkelt for oss å koble på dem, sier han
En enorm fordel og optimismen er stor
De er svært spente på resultatet av satsingen, hva de til sjuende og sist får ut av det. Jobben har vært tidkrevende, og den berører hele organisasjonen. Optimismen er stor.
– Gjennom dette får vi én prosess for å jobbe med produktdata. Det gir oss en enorm fordel. Den tvinger oss til å jobbe i en og samme løsning, og er et fundament vi kan bygge videre på i vår masterdata-løsning, sier Ahlsells masterdata-guru, Tomas Jönsson.
Andre relaterte artikler fra Byggtjeneste
ECOproduct er et stort konkurransefortrinn for oss
Nordvestvinduet har levert vindusløsninger til noen av Norges mest kjente bygg. Ved å bruke ECOproduct fra Byggtjeneste, får de miljødeklarasjoner som er transparente og forståelige for kundene – noe de ser på som et viktig konkurransefortrinn.
Årets brukerundersøkelse har gitt oss nyttig innsikt
Byggtjeneste satser på kontinuerlig produktutvikling. For å utvikle det våre kunder trenger sendte vi ut årets brukerundersøkelse tidligere i høst.
Gikk fra null til 100 000 GWP-data på tre år
Byggtjeneste har nådd en stor milepæl i arbeidet for en grønnere byggenæring ved å overstige 100 000 produkter med Global Warming Potential (GWP) data i NOBB-databasen.