Suksess med digitalt prosjekt

  • Bruker BIM-modellen i hele byggeprosessen

  • Bruker produktdata fra NOBB

  • Øker andel netthandel

  • Sparer tid på å få tak i produkter

  • Sparer penger ved å øke effektiviteten

  • Mindre feil i prosjektene

Ikke gjør samme jobb flere ganger


Én av de store utfordringene i byggebransjen er at samme jobb gjøres mange ganger. Med et digitalt pilotprosjekt har Holte as utviklet et verktøy som gjør byggeprosessen både raskere og enklere.

Med digitale prosesser får du rett og slett mer tid til det viktigste.

Se hele filmen «Mer tid til det viktigste»

Les mer om NOBB

Digital byggeprosess

Piloten, som de kaller «Mer tid til det viktigste – digital byggebransje i praksis», benytter produktdata fra NOBB (Norsk Byggevarebase), Byggtjenestes database som inneholder over 900 000 produkter med all informasjonen du trenger.

En forutsetning for digitalisering

– Entydig vare- og logistikkdata er en forutsetning for å få digitalisering og samhandling til å fungere. Produktene i NOBB er unikt identifiserte med den globale standarden ETIM, og det gjør digitalt varekjøp mulig, forteller produktdirektør i Holte, Harald Rosingaunet.

Fra 2 til 80 prosent e-handel

Fram til nå dag har e-handel i byggeprosjekter som regel vært maks et par prosent, men Holte har klart å få kundene opp på 80 prosent e-handel, noe som sparer både tid og penger, samtidig som muligheten for feil blir sterkt redusert.

Harald Rosingaunet - produktdirektør i Holte
Harald Rosingaunet – produktdirektør i Holte

– Tidligere ble det laget flotte BIM-modeller som særlig ble brukt i salgssammenheng, men BIM-modellene ble ikke brukt videre; kalkulatøren hentet ut mengdene manuelt, bestillingene ble skrevet ut og etterpå punchet inn på nytt i handelens system, ordrebekreftelsene ble håndtert manuelt og pakksedlene endte vel opp i en eller annen perm. Informasjonen som var innhentet ble altså ikke gjenbrukt, men «funnet opp» på nytt hele tiden, sier Rosingaunet.

Digital rød tråd

I pilotprosjektet er det en digital rød tråd gjennom hele prosessen, fra du starter med BIM-modellen til byggevarene er montert og brukt ute på byggeplass. BIM-modellen og BIM-objektene er som en knagg du henger informasjon på. Når du for eksempel har gjort en kalkyle basert på verktøyet SmartKalk og har hentet inn IFC-filen, kan du skrive informasjonen fra kalkylen tilbake på BIM-objektet. Da har du fått et IFC-vindu som er komplett med alle faktiske produkter som skal være med.

Unik oversikt

– Det å skrive tilbake igjen til BIM-modellen gir oss muligheten til å se på hva slags produkt du planla å benytte, hva slags produkt du faktisk har bestilt, og hvilket produkt som ble levert ute på byggeplassen og brukt når du monterte. Da får du en helt unik oversikt, også for de som skal ta over BIM-modellen og drifte den i etterkant, sier Rosingaunet.

Sparer tid

Bygg-Team as på Elverum har vært med i pilotprosjektet, og daglig leder Øystein Nordholm er meget godt fornøyd:
– Da vi startet Bygg-Team så bygde vi stort sett hytter.

Øystein Nordholm i Bygg-Team bestiller nå varer på kun få minutter. Tidligere kunne dette ta flere dager. – Dette er kanskje det aller viktigste for Bygg Team, sier han.
Øystein Nordholm i Bygg-Team bestiller nå varer på kun få minutter. Tidligere kunne dette ta flere dager. – Dette er kanskje det aller viktigste for Bygg Team, sier han.

Vi fikk ett sett med papirer, og satte i gang å bygge. Vi måtte finne ut det meste selv; hva vi skulle ha og hvordan vi skulle gjøre det. Nå lager vi 3D-modeller, eksporterer BIM-filer, importerer og kalkulerer og bestiller elektronisk. Vi bruker mindre tid på telling og måling, og kan bruke tiden på å finne prosjekter. Det er veldig positivt, ja kanskje det aller viktigste for Bygg-Team, sier han.

Vil du spare tid og penger?

Da kan NOBB være tjenesten du trenger.

Les mer om NOBB

 


Andre relaterte artikler fra Byggtjeneste

– Vi må komme tidsnok i gang med å skape fremtiden

– Nå får vi en løsning som kan håndtere alle krav til dokumentasjon rundt miljø og bærekraft.

Digitalisering er vakkert

– Gode, digitale produktdata, samlet på ett sted er fundamentalt viktig, uttaler Rune A. Rystad, Country Manager i OSO Hotwater. Det 91 år gamle selskapet har lenge prydet seg med tittelen Norges sterkeste merkevare, og nådde i år en ny milepæl.

Øker effektiviteten betydelig, enkelt og greit

– For oss blir NOBB-databasen den plattformen vi er på, som vi ønsker å henvise våre kunder til og hvor de skal hente sine produktdata fra oss. Dette gir oss også et konkurransefortrinn i forhold til de som ikke er der, sier Gro Fjeldstad, avdelingsleder i Geberit.