NOBB Integrasjon

  • Skreddersydd API

  • Velg hvilke produktdata du trenger som f.eks bilde, dokumentasjon, varedata, egenskaper m.m

  • Kontinuerlig oppdatering fra NOBB

Spar tid med API


– Det er morsomt å lage noe som reduserer arbeidsmengden og gjør det enklere for kunden, sier Kai Røen i DMT. Utvikleren har akkurat hjulpet en kunde med å halvere jobben med å oppdatere produktinformasjonen på nettsidene, ved hjelp av API.

I Aukrust-land, sju og tredve mil nordover, litt øst og oppover, produserer Alvdal Skurlag trelast til utvendig bruk. Trelastbedriften med rundt 1100 produkter på menyen har lenge vært opptatt av god produktinformasjon og bilder til distributører og sluttkunder. Men de ansatte har måttet jobbe dobbelt, både med å oppdatere sitt eget forretningssystem (ERP) og Norsk Byggevarebase, NOBB.

Les mer om vårt API  

– Vi sjekket hvilke muligheter som lå i NOBB, forteller prosjektleder og leder for digitale tjenester, Kai Røen. Kommunikasjonsbyrået DMT har i flere år jobbet for Alvdal Skurlag og fikk nå i oppdrag å finne en løsning for god flyt av produktinformasjon.

Mens de ansatte i Alvdal Skurlag sover, blir nettsidene automatisk oppdatert med informasjon fra NOBB Export. Foto: alvdalskurlag.no
Mens de ansatte i Alvdal Skurlag sover, blir nettsidene automatisk oppdatert med informasjon fra NOBB Export. Foto: alvdalskurlag.no

Sparer tid med ett system

– Siden Alvdal Skurlag allerede har et ERP-system og data fra dette systemet blir registrert i NOBB, ble vi fort enige om å prøve den nyeste API-en til NOBB, forteller Kai Røen. Og det har vært en suksess.

– Det er en kjempefordel for Alvdal Skurlag. Nå trenger de bare å oppdatere produktdataene ett sted, forteller prosjektlederen.

«API-et fra NOBB Export er veldig godt dokumentert. Det er også tilgjengelig på engelsk, som er en stor fordel. Kai Røen, digital leder DMT.»

Kai Røen – DMT, kommunikasjonsbyrå


Kunden oppdaterer produktdataene. API-et sørger for at nettsidene blir automatisk synkronisert med informasjonen fra NOBB og slik blir det både enklere og kjappere for alle parter. Et rent vinn vinn-prosjekt.

Synkroniserer med NOBB

– Vi har valgt synkronisering hver natt, men vi kunne ha valgt oppdatering i sanntid, poengterer Kai Røen.

Fornøyd er også kunden selv:

– Vårt ønske var å kunne vise frem detaljert produktinformasjon og gode bilder om produktene våre til kunder og byggevarehus, forteller Vanessa Quinche. Nå så de muligheten til å slå to fluer i en smekk:

Satser på bilder

– Siden vi uansett hadde et prosjekt i gang med å oppdatere produktinformasjon på NOBB og legge inn bilder, syntes vi at det bare var naturlig å koble dette til våre websider. Vi har lagt ned ganske mye arbeid det siste to årene, sier hun. Quinche forteller at Alvdal Skurlag den siste tiden har forbedret produktinformasjon og blant annet fått tatt over ett tusen produktbilder og mange nye miljøbilder.

Lettere for kunden å finne dokumentasjon

– I tillegg ligger det nå også nyttig dokumentasjon på websider våre, for eksempel profiltegninger og FDV med vedlikeholdsinstrukser. Dette er dokumenter sluttkunden ikke alltid får utlevert fra byggevarehuset, og da er det fint å kunne laste det ned fra nettsidene våre, sier Vanessa Quinche og understreker hvor bra det er å nå kunne forholde seg til bare en database:

– For oss blir det enklere å vedlikeholde produktinformasjonen på våre websider, siden produktdataene kommer direkte fra NOBB.

Les mer om vårt API


Andre relaterte artikler fra Byggtjeneste

ECOproduct er et stort konkurransefortrinn for oss

Nordvestvinduet har levert vindusløsninger til noen av Norges mest kjente bygg. Ved å bruke ECOproduct fra Byggtjeneste, får de miljødeklarasjoner som er transparente og forståelige for kundene – noe de ser på som et viktig konkurransefortrinn.

Årets brukerundersøkelse har gitt oss nyttig innsikt

Byggtjeneste satser på kontinuerlig produktutvikling. For å utvikle det våre kunder trenger sendte vi ut årets brukerundersøkelse tidligere i høst.

Gikk fra null til 100 000 GWP-data på tre år

Byggtjeneste har nådd en stor milepæl i arbeidet for en grønnere byggenæring ved å overstige 100 000 produkter med Global Warming Potential (GWP) data i NOBB-databasen.