Dette får Natre Vinduer ut av Byggtjenestes digitale tjenester:

  • Effektivisert data- og prisoppdatering

  • Enklere tilgang på informasjon og dokumentasjon

  • Visuell støtte til kundene

  • Effektiv kundebehandling
  • Bedre støtte til kundene i deres arbeid med markedsføring og salg

Slik ble Årets NOBBer best i produktdata


Under årets NOBB-konferanse, i regi av Byggtjeneste, ble Natre Vinduer AS kåret til årets NOBBer. Vi har vært i Hunndalen på Gjøvik for å høre hvordan dør- og vindusprodusenten har jobbet med produktdata i NOBB for å bli best.

Markedssjef Nyhus er klar på at arbeidet Natre Vinduer AS har lagt ned i NOBB de siste årene har økt konkurransekraften til bedriften kraftig. Samtidig understreker han at arbeidet med NOBB ikke bare øker deres egen konkurransekraft, men også for kundene.

– De får jo bilder, informasjon og mye markedsføringsmateriell lett tilgjengelig gjennom at vi er nøye i arbeidet med innholdet i NOBB. Dette gjør at de får et fortrinn, som igjen øker konkurransekraften deres. Det blir en del positive følge-effekter ut av dette arbeidet for alle parter, sier Nyhus, og legger til:

– Arbeidet vi har lagt ned i Norsk Byggevarebase er fundamentet for vårt fremtidige utviklings- og digitaliseringsarbeid. Integrert produktdata er en forventing, og vil bli enda viktigere fremover, sier markedssjefen.

Les mer om NOBB

Se intervju med både NOBB-ansvarlig Roger Krogsrud og markedssjef Ole Kristian Nyhus i videovinduet nedenfor.

Slik ble de best i klassen på produktdata i NOBB

Da Natre Vinduer først tok i bruk NOBB, var dette noe de måtte implementere for å få riktige priser i datasystemene.

I senere tid har de sett at de ved å fortsette å forbedre dataene i NOBB, også øker konkurransekraften i bedriften.

Roger Krogsrud – NOBB-ansvarlig i Natre Vinduer AS
Roger Krogsrud – NOBB-ansvarlig i Natre Vinduer AS

– Vi har gjort en stor jobb med å rydde opp i produktdataene. Vi har koblet dokumenter, monteringsveiledninger og sertifikater, slik at dette nå ligger på riktig produkt i NOBB, som gjør det enkelt å finne for våre kunder, sier Krogsrud.

Som en følge av arbeidet som er lagt ned i NOBB ser Natre Vinduer og Krogsrud store positive effekter.

– Tidligere kunne vi bruke tre-fire uker på å lage nye prislister. I dag har vi laget et system, ved hjelp av NOBB, som gjør at vi kan gjøre hele denne jobben på to-tre timer. Dét er mye tid og penger spart, og bare én av de store effektene vi har fått ved å implementere NOBB, sier Krogsrud.

– Her jobber det omkring 180 mennesker. 30 i administrasjonen, og 150 på fabrikken, sier markedssjef i Natre Vinduer, Ole Kristian Nyhus, mens han peker ut over de enorme fabrikklokalene i den lille bygda Hunndalen.

Her, midt ute i skogen i Oppland, finner vi altså én av Natre Vinduers tre fabrikker. Det er også her vi møter hovedmannen bak Natre Vinduers suksess med produktdata i NOBB, Roger Krogsrud, NOBB-ansvarlig i bedriften.

For to måneder siden sto han på scenen på Thon Hotel Arena i Lillestrøm og mottok beviset på at han og Natre Vinduer er kåret til årets leverandør i Norsk Byggevarebase 2019 fra Byggtjeneste.

– Det er en stor ære å bli årets leverandør av produktdata til NOBB. Det er en anerkjennelse for den store jobben vi har lagt ned, og det er en inspirasjon for videre arbeid, sier Krogsrud.

Les mer om NOBB Kontrakt

Disse verktøyene bruker Natre Vinduer AS:

  • Norsk Byggevarebase (NOBB): Byggenæringens felles informasjons- og produktportal. Her finner du strukturert og standardisert produktinformasjon og dokumentasjon.

  • NOBB Kontrakt: Et digitalt verktøy for effektiv håndtering av leverandøravtaler mellom handel og leverandører i byggenæringen.

  • NOBB Leverandør: Programmet som sørger for å koble produktene til overføringen av informasjon mellom produsent/leverandør og resten av verdikjeden i byggenæringen.

Andre relaterte artikler fra Byggtjeneste

Bruker NOBB nærmest som et PIM-system

– Vi har basert oss på at NOBB er en av våre grunnpilarer. Databasen skal alltid være fasit ettersom det er disse dataene som er synlige utad.

Bruken av NOBB-data øker i byggenæringen

Bruken av NOBB blir stadig større i hele verdikjeden – både før og etter produktene er solgt av byggevarehandelen. Mange av aktørene som benytter NOBB-data ligger på siden av den tradisjonelle leverandør – handel segmentet.

Jobb smartere med digitale data, snakk med oss på VVS-dagene

Byggtjeneste ønsker å invitere hele bransjen til en prat om miljødata og produktdata på VVS-dagene. – Vi vil svare på alle dine spørsmål om smart effektivisering via digitale data, sier Trond Strand Jacobsen, markedssjef for VAVVS i Byggtjeneste.