Vi bruker ulike verktøy som informasjonskapsler, for å samle inn data om hvordan besøkende samhandler med nettstedet vårt. Ved å klikke på Godta, godtar du bruken av disse verktøyene.

Godta Les mer

Slik ble Årets NOBBer best i produktdata

Dette får Natre Vinduer ut av Byggtjenestes digitale tjenester:

Effektivisert data- og prisoppdatering
Enklere tilgang på informasjon og dokumentasjon
Visuell støtte til kundene
Effektiv kundebehandling
Bedre støtte til kundene i deres arbeid med markedsføring og salg
Øyvind Berild
03.12.2019
Under årets NOBB-konferanse, i regi av Byggtjeneste, ble Natre Vinduer AS kåret til årets NOBBer. Vi har vært i Hunndalen på Gjøvik for å høre hvordan dør- og vindusprodusenten har jobbet med produktdata i NOBB for å bli best.

Markedssjef Nyhus er klar på at arbeidet Natre Vinduer AS har lagt ned i NOBB de siste årene har økt konkurransekraften til bedriften kraftig. Samtidig understreker han at arbeidet med NOBB ikke bare øker deres egen konkurransekraft, men også for kundene.

– De får jo bilder, informasjon og mye markedsføringsmateriell lett tilgjengelig gjennom at vi er nøye i arbeidet med innholdet i NOBB. Dette gjør at de får et fortrinn, som igjen øker konkurransekraften deres. Det blir en del positive følge-effekter ut av dette arbeidet for alle parter, sier Nyhus, og legger til:

– Arbeidet vi har lagt ned i Norsk Byggevarebase er fundamentet for vårt fremtidige utviklings- og digitaliseringsarbeid. Integrert produktdata er en forventing, og vil bli enda viktigere fremover, sier markedssjefen.

Se intervju med både NOBB-ansvarlig Roger Krogsrud og markedssjef Ole Kristian Nyhus i videovinduet nedenfor.

Slik ble de best i klassen på produktdata i NOBB

Da Natre Vinduer først tok i bruk NOBB, var dette noe de måtte implementere for å få riktige priser i datasystemene.

Roger Krogsrud - NOBB-ansvarlig i Natre Vinduer AS

Roger Krogsrud – NOBB-ansvarlig i Natre Vinduer AS

I senere tid har de sett at de ved å fortsette å forbedre dataene i NOBB, også øker konkurransekraften i bedriften.

– Vi har gjort en stor jobb med å rydde opp i produktdataene. Vi har koblet dokumenter, monteringsveiledninger og sertifikater, slik at dette nå ligger på riktig produkt i NOBB, som gjør det enkelt å finne for våre kunder, sier Krogsrud.

Som en følge av arbeidet som er lagt ned i NOBB ser Natre Vinduer og Krogsrud store positive effekter.

– Tidligere kunne vi bruke tre-fire uker på å lage nye prislister. I dag har vi laget et system, ved hjelp av NOBB, som gjør at vi kan gjøre hele denne jobben på to-tre timer. Dét er mye tid og penger spart, og bare én av de store effektene vi har fått ved å implementere NOBB, sier Krogsrud.

Disse verktøyene bruker Natre Vinduer AS:

Norsk Byggevarebase (NOBB): Byggenæringens felles informasjons- og produktportal. Her finner du strukturert og standardisert produktinformasjon og dokumentasjon.
NOBB Kontrakt: Et digitalt verktøy for effektiv håndtering av leverandøravtaler mellom handel og leverandører i byggenæringen.
NOBB Leverandør: Programmet som sørger for å koble produktene til overføringen av informasjon mellom produsent/leverandør og resten av verdikjeden i byggenæringen.

– Her jobber det omkring 180 mennesker. 30 i administrasjonen, og 150 på fabrikken, sier markedssjef i Natre Vinduer, Ole Kristian Nyhus, mens han peker ut over de enorme fabrikklokalene i den lille bygda Hunndalen.

Her, midt ute i skogen i Oppland, finner vi altså én av Natre Vinduers tre fabrikker. Det er også her vi møter hovedmannen bak Natre Vinduers suksess med produktdata i NOBB, Roger Krogsrud, NOBB-ansvarlig i bedriften.

For to måneder siden sto han på scenen på Thon Hotel Arena i Lillestrøm og mottok beviset på at han og Natre Vinduer er kåret til årets leverandør i Norsk Byggevarebase 2019 fra Byggtjeneste.

– Det er en stor ære å bli årets leverandør av produktdata til NOBB. Det er en anerkjennelse for den store jobben vi har lagt ned, og det er en inspirasjon for videre arbeid, sier Krogsrud.

TIL TOPPEN