5 tips for økt trafikk til nettbutikk:
-
Bruk ulik terminologi for privat- og proffmarkedet
-
Legge til rette for informasjon på nettet som genererer “long tail” salg
-
Informasjon som det søkes etter på google må tilgjengeliggjøres
-
Søkbar informasjon må være rik, riktig og relevant
- Søk må tilpasses både menneske- og automatisk genererte søk
Produktdata fra NOBB og optimalisering for Google er avgjørende
Optimera har satset tungt på digitalisering av produktdata fra Byggtjeneste NOBB og synliggjøringen av disse i Google. Nå høster de resultater av innsatsen.
I 2019 kom hele 63 prosent av veksten i trafikk til monter.no fra Google. Det viser et marked som er i endring.
– Jeg tror at de som jobber mest og best med produktdata og synliggjøringen av disse rett og slett er de som kommer til å vinne kundene, sier Magnus Bakken i Optimera.
For ett år siden tok Bakken fatt på jobben som leder for e-business i Optimera, Norges største aktør innen salg og distribusjon av byggevarer, trelast og interiør. Da var det allerede gjort et godt stykke arbeid med å berike produktdataene og optimalisere disse for søk i Byggtjeneste NOBB og Google. Etter Bakkens inntreden har dette arbeidet fått ytterligere fokus.
Se foredrag av Magnus Bakken fra NOBB-konferansen
– Antallet som kommer inn på monter.no via organisk søk på Google øker dramatisk. I 2019 kom hele 63 prosent av trafikken fra Google. I tillegg har vi en god økning i konverteringsraten. Det vil si andelen som gjennomfører et kjøp etter at å ha funnet det de leter etter, sier han.
Produktdata fra Byggtjeneste NOBB er avgjørende
Med mer enn 20.000 produkter i porteføljen, er Bakken klar på at det nesten ville vært umulig for Montér å berike produktdataene for disse produktene manuelt. Dataene de henter fra NOBB er dermed særdeles viktige.
– Produkt- og informasjonsdatabasen NOBB fra Byggtjeneste er en stor fordel byggebransjen har, i motsetning til en del andre bransjer som faktisk må bygge opp dette fra bunnen av. For at vi skal kunne eksponere så mange produkter på en god måte er det helt avgjørende at vi får produktdataene inn fra leverandørene gjennom NOBB, sier e-business-lederen.
Det endelige uttaket av denne produktdataen og hvordan bransjen kommuniserer utad har likevel klare forbedringsområder, mener Bakken.
– Et eksempel på dette er at det i en produktbeskrivelse fra leverandør gjerne står «dørvrider», mens forbrukeren oftest søker etter «dørhåndtak». Da dukker vi ikke opp i søket, og vi risikerer at kunden aldri finner frem til våre nettsider og produkter, sier Bakken.
Rangering i Google – kampen om kundene
Med rik og god informasjon og produktdata på plass er du langt på vei mot å være en moderne og digitalisert bedrift. Men, for at kunden skal nå denne informasjonen, og til slutt velge å handle hos nettopp deg, må den synliggjøres der hvor kunden er: På internett.
Synlighet på nett handler i stor grad om å være rangert i toppen blant søkeresultatene når kunden søker på et ord eller en frase i Google.
– Hvis vi er best på god og søkbar produktinformasjon, så er det rett og slett vi som dukker opp først i Google og vinner kampen om kundene, sier Bakken, og følger opp:
– Og de som ikke følger med i timen ender fort opp i det vi kaller «dødens dal», som er side to i Google. Det er satt litt på spissen, men det er ikke mye trafikk på side to i et Google-søk, sier Bakken.
Optimera benytter disse tjenestene fra Byggtjeneste:
- NOBB Leverandør
- NOBB med pris
-
NOBB Integrasjon
-
ProsjektDok
- ByggDok
Andre relaterte artikler fra Byggtjeneste
– Vi skal bidra til en grønnere byggenæring
Kravene til korrekt miljødokumentasjon skjerpes stadig. Nye lover er på trappene og etterspørselen fra bransjen er økende. Byggtjeneste jobber kontinuerlig for å tilby en sentralisert og markedstilpasset bransjeløsning som gjør at leverandørene kan dele miljødokumentasjon ett sted til hele næringen.
Dokumentasjon i NOBB blir maskinlesbart med kunstig intelligens
Byggtjeneste tar i bruk kunstig intelligens for å nå sitt mål om å være best i Norge på å tilby maskinlesbare data til sitt marked. – Vi er nok mer fremoverlente enn mange er klar over, smiler administrerende direktør Mikkel Nielsen.
Geberit tok gull med komplette produktdata
Geberit var først ute med å oppnå gullnivå for sin datakvalitet i NOBB Leverandør. For å oppnå dette må leverandøren ha nær komplette produktdata på alle felter i NOBB. Produktbilder, dokumentasjon og alle datafelter teller i denne sammenhengen.