Om Optimera
-
Blant Norges ledende byggevarekjeder med 200 utsalgssteder
-
2000 ansatte i Norge
-
12 milliarder i omsetning
-
Eid av det internasjonale konsernet Saint-Gobain
- Saint-Gobain har 180.000 ansatte i 68 land
Optimera krever korrekte produktdata
Optimera har som mål å være best i bransjen på logistikk. Snart tar de i bruk et nytt sentrallager på 23 000 kvadratmeter, hvor så mye som mulig skal automatiseres. Da må leverandørene levere korrekte produktdata.
Med en omsetning på 12 milliarder er det ikke lite logistikk som skal på plass for Optimera. Nå skal de bli enda mer effektive, og da trenger de leverandørene med på laget. Alt er nemlig ikke helt på stell når det gjelder kvaliteten på produktdataene.
– Det er mest feil på volum, forteller logistikksjef i Optimera, Audun Tharaldsen. Under NOBB-konferansen 2020 forklarte han hvorfor enkelte leverandører nå vil få en henvendelse fra byggevaregiganten.
Se Audun Tharaldsens innlegg på NOBB-konferansen
Må ha korrekte produktdata
Med 200 utsalgssteder og 2200 ansatte kan Optimera AS kalle seg Norges største aktør innen distribusjon av byggevarer. De investerer nå 100 millioner i automatiske lagrings- og plukksystemer på det nye sentrallageret på Vestby. Når bygget tas i bruk for fullt i 2022 vil lageret ha betydelig færre manuelle operasjoner enn før. Tidligere har manuell håndtering sørget for at feil i produktdata har blitt fanget opp. Nå er det ingen kjære mor lenger.
– Det er jo ingen som er imot en effektiv forsyningskjede, men en av grunnsteinene for denne effektiviteten er gode data. De automatiserte operasjonene i det nye sentrallageret baserer seg 100 prosent på grunndataene. Stemmer ikke grunndataene blir det feil, sier Tharaldsen og legger til: – Vi må kunne gå ut fra at produktdataene i NOBB er korrekte.
«Korrekt produktdata er helt avgjørende for å lykkes med effektiviseringen, stemmer ikke produktdataene blir alt feil»
Det syndes mest mot dataene for volum, og det er lett å tenke seg problemet som oppstår når produktet ikke har lovet volum og dermed ikke passer til esken det skal legges i.
– Tidligere var det på et tidspunkt et menneske som var inne og korrigerte, da var det ikke så viktig med disse produktdataene. Men på grunn av automatiseringen er det nå en maskin i andre enden og da blir det annerledes, understreker logistikksjefen.
Les også: Byggtjeneste er bærebjelken av produktdata i fremtiden
Bilde: 23.000 kvadratmeter på Vestby skal sørge for at Optimera dobler sin distribusjonskapasitet. Løsningen ligger i installasjon av automatiske lager- og plukksystemer. Foto: Optimera
Leverandøren får artiklene sine i retur
Utviklingen gjør at Optimera må måle og veie alle artikler som skal inn i automasjonen. De sjekker høyde, lengde, bredde og vekt for at systemet skal kunne håndtere de vektene og volumene som skal behandles, stemmer ikke dataene, får leverandørene beskjed:
– Dette kommer vi til å ta ut i rapporter som blir kommunisert til leverandørene i NOBB. Dette er til alles beste slik at vi kommer oss et skritt videre her i verden, understreker Tharaldsen.
Stor konkurranse
– I praksis konkurrerer vi med andre siden av verden, med et annet lønnsnivå enn det vi har i Norge. Da er det klart at kostnader må holdes nede og varene må håndteres færrest mulig ganger. Selv om vi kun konkurrerer i det norske markedet er det uansett positivt at kostnadene holdes nede, understreker Audun Tharaldsen.
Andre relaterte artikler fra Byggtjeneste
Bruker NOBB nærmest som et PIM-system
– Vi har basert oss på at NOBB er en av våre grunnpilarer. Databasen skal alltid være fasit ettersom det er disse dataene som er synlige utad.
Bruken av NOBB-data øker i byggenæringen
Bruken av NOBB blir stadig større i hele verdikjeden – både før og etter produktene er solgt av byggevarehandelen. Mange av aktørene som benytter NOBB-data ligger på siden av den tradisjonelle leverandør – handel segmentet.
Jobb smartere med digitale data, snakk med oss på VVS-dagene
Byggtjeneste ønsker å invitere hele bransjen til en prat om miljødata og produktdata på VVS-dagene. – Vi vil svare på alle dine spørsmål om smart effektivisering via digitale data, sier Trond Strand Jacobsen, markedssjef for VAVVS i Byggtjeneste.