Fakta om Tørn.no
-
Startet av Anjali Bhatnagar i 2020
-
Selger overskuddsvarer til sterkt reduserte priser
-
Tørn.no forenkler f.eks jobben med å annonsere overskuddsvarer for byggevarehuset
- 140 byggevarehus samarbeider med Tørn.no
– NOBB har vært en ekstremt viktig suksessfaktor
I 2020 dukket den digitale markedsplassen Tørn opp for salg av overskuddsvarer fra byggevarebransjen. Noe som åpenbart har vært et kjærkomment tilskudd.
– Overskuddsproblematikken er velkjent. Varer som ikke byggevarehandelen får solgt selv, blir gjerne lagret bort og så kastet etter hvert. Dette har vi ønsket å gjøre noe med, begynner Anjali Bhatnagar, daglig leder og gründer av Tørn.
Se foredraget fra NOBB-konferansen
I stadig vekst
Ideen om en felles digital markedsplass for bransjens overskuddsvarer, ble satt ut i live for knappe tre år siden. Siden har utviklingen gått raskt.
– I 2021 ble det solgt varer for 19 millioner. Det tallet vil dobles i 2022. I dag er det mange byggevarekjeder, snart de aller fleste, som bruker Tørn, sier Bhatnagar.
Selv har bedriften måttet utvide fra 2,5 årsverk i oppstarten, til 25 ansatte i dag – fordelt i Norge og Sverige. På markedsplassen er det i skrivende stund drøye 7.400 overskuddsvarer til salgs.
«I 2021 ble det solgt varer for 19 millioner. Det tallet vil dobles i 2022. I dag er det mange byggevarekjeder, snart de aller fleste, som bruker Tørn»
– Her blir varene solgt for kostpris, fremfor å bare bli kastet. Og kjernen for oss er at Tørn skal være superenkelt og effektivt å bruke for våre partnere og kunder.
Kort vei til annonse
Under NOBB-konferansen 2022 kom Bhatnagar inn på nødvendigheten av en effektiv prosess – dersom byggevarehandelen skal prioritere salg av overskuddsvarer.
– Da jeg fikk ideen om Tørn, intervjuet jeg en rekke byggevarehus. Alle hadde for eksempel prøvd Finn.no, men de opplevde at det var for tidkrevende å lage annonser. De hadde ikke tid til å laste opp bilder, dokumentasjon osv. til hvert eneste produkt, sier lederen.
Les også: Se innlegg fra Tørn.no under NOBB-konferansen 2020
Da åpenbarte det seg en mulighet. Denne produktdataen fantes jo allerede i NOBB-databasen.
– Det er ingen tvil om at NOBB har vært en ekstremt viktig suksessfaktor for vår del, fastslår Bhatnagar, før hun forklarer veien til en annonse på Tørn.
– Butikken som skal selge en overskuddsvare, taster inn NOBB-nummeret på varen i Tørn-løsningen. Deretter henter vi all informasjon om produktet i databasen. Selgeren legger til antall og pris, så kan man publisere. Det tar bare noen sekunder å få en annonse klar.
Ønsker mer data
Bhatnagar har imidlertid et klart ønske til bransjen som helhet. Å bidra til god datakvalitet.
– Byggtjeneste har fokus på produktdata, og sørger for at alle i NOBB følger en viss standard. Likevel er det en del leverandører som har svært varierende kvalitet på informasjonen. Noe som gjør at vi må korrigere og verdiøke, forteller hun.
Når gründeren først er inne på verdiøkning – hun ser frem til å supplere overskuddsvarene på Tørn med bedre og bedre miljødata fremover.
– På dette området har vi et veldig aktivt samarbeid med Byggtjeneste. Vi skal begynne å bruke miljødata fra NOBB. Det gjør oss bedre i stand til å vise både de som handler og selger hos oss, hvor mye miljøbesparelser disse produktene gir.
Lavthengende frukt
Bhatnagar ser med andre ord fremover og på utviklingen som venter. Hun har klare planer for Tørn.
– Nå er vi på plass for byggevarebransjen i Norge og Sverige. Fremover ønsker vi å utvide Tørn for nærliggende industrier, samt å ekspandere geografisk. I første omgang mot Danmark, Tyskland og Benelux-landene, sier Bhatnagar, før hun avslutter med følgende beskjed til den norske byggenæringen.
– Bransjen står overfor noen store utfordringer som det kommer til å ta tid å løse, for eksempel knyttet til digitalisering og miljø. Overskuddsvarer er imidlertid lavthengende frukt som det er mulig å gjøre noe med umiddelbart. Her finnes det løsninger som er klare til bruk!
Andre relaterte artikler fra Byggtjeneste
ECOproduct er et stort konkurransefortrinn for oss
Nordvestvinduet har levert vindusløsninger til noen av Norges mest kjente bygg. Ved å bruke ECOproduct fra Byggtjeneste, får de miljødeklarasjoner som er transparente og forståelige for kundene – noe de ser på som et viktig konkurransefortrinn.
Årets brukerundersøkelse har gitt oss nyttig innsikt
Byggtjeneste satser på kontinuerlig produktutvikling. For å utvikle det våre kunder trenger sendte vi ut årets brukerundersøkelse tidligere i høst.
Gikk fra null til 100 000 GWP-data på tre år
Byggtjeneste har nådd en stor milepæl i arbeidet for en grønnere byggenæring ved å overstige 100 000 produkter med Global Warming Potential (GWP) data i NOBB-databasen.