Faktaboks overskrift er heading 5 i bold

  • Punkt 1

  • Punkt 2

  • Punkt 3

I denne boksen kan man også ha vanlig tekst som f.eks kan gi en kort forklaring av saken.

Maxbo dropper produkter uten digitale produktdata

– Legg inn produktdata med kvalitet i NOBB når du først legger det inn. Da vil det forplante seg i hele næringskjeden.

De som jobber med å berike produktdata gjør en viktig jobb for hva som skjer med produktet videre. Fra 1. januar 2019 begynner Maxbo arbeidet med å avpublisere produkter uten basis produktegenskaper i Norsk Byggevarebase (NOBB). Har du ikke produktdataene på plass for produktet ditt, vil konkurrentene smette forbi deg.

Kristoffer Førde Aarskog jobber som forretningsutvikler i Løvenskiold handel og har Maxbo sine mer enn 60 byggevarehus i porteføljen. Han forklarer at gode produktdata står seg hele veien fra produsent, via NOBB og til vareeier sine ulike system. Har du gode produktdata i bunn er det meste gjort.

Start med det elementære

– Blir det lagt inn god kvalitet på produktdata fra leverandørenes side vil denne kvaliteten forplante seg videre i hele verdikjeden, uten at det kreves omfattende berikelse på veien.

Maxbo har historisk sett jobbet mye med å berike produktdata fra leverandørene, men dette er en jobb som leverandørene er best skikket til å gjøre selv. Fra nyttår vil de kun prioritere produkter med basis produktdata på plass. Aarskog forklarer det slik:

– Vi ønsker at leverandørene beriker sine varer med produktegenskaper. Da sikrer leverandørene selv at deres produkter blir presentert på riktig måte når de blir brukt av f.eks. nettbutikker. Våre, og andres, digitale systemer er avhengig av dette for å kunne levere gode søk og filter. De varene som ikke har produktegenskaper har ingen livsrett i moderne og digitale løsninger.

Sørg for strukturerte data

Samme anbefaling med å prioritere grunndata, gir han andre: – Gå stegene. Ikke hopp på en fancy og ny tjeneste før du har det grunnleggende i orden. Vær best på det elementære, råder han.

Maxbo er prisgitt dataene de får når de putter det ut i systemene sine. Det er avgjørende at det er strukturerte data som kjeden kan bruke:

– Strukturerte data gir oss så mye bedre kvalitet på søk, filter og kategori i nettkanalene våre. Det betyr også mye for søkemotoroptimalisering (SEO). Søkemotorene elsker jo strukturerte data og trenger dette for å forstå mer om en vare. Dersom dataen er strukturerte, så skjønner de forskjellen på for eksempel tykkelse, lengde og bredde. Dersom dette bare blir lagt inn i en beskrivelsestekst så skjønner søkemotorene ingenting. Et annet tips er å unngå å bruke forkortelser. Det er viktig å kalle en spade for en spade, mener Aarskog.

BIM er avhengig av produktdata

Det er ikke bare søkemotorene som trenger strukturerte data: – Gode produktdata er også avgjørende for BIM (Building Information Model) som kommer til å bli en svært viktig del av byggnæringen i fremtiden. Innen den tid må alle leverandørene i NOBB ha kontroll på produktegenskaper for å kunne ta del i dette, tror Aarskog.

Kundene forventer mye

Kundene har store forventninger til dagens nettløsninger og disse forventningene blir formet av de opplevelsene kunden har hos aktører som Google, Amazon, Zalando, Elkjøp, Komplett osv. Forventningene er altså ikke formet av andre konkurrenter i byggnæringen, men rundt opplevelsen de har fra de beste i bransjen.

Jobber med filtrering

– Vi jobber i dag med å bedre filtrering og fasetter i våre nettkanaler slik at kundene lettere finner frem til riktig vare. Jo flere produkter vi putter inn i vår katalog, jo viktigere blir det at du kan navigere deg frem til riktig produkt.

– Vi skal utvide nettsortimentet vårt kraftig. Det kommer til å bli enda flere produkt og enda vanskeligere å finne fram i denne jungelen.

Gode produktdata er lagspill

– Vi er avhengige av at leverandører legger inn produktegenskaper, at NOBB tilrettelegger systemene sine slik at dette er mulig og at vi som handelsbedrifter evner å ta imot dette på riktig måte, sier Maxbos Kristoffer Førde Aarskog og understreker: – Legges det inn produktegenskaper i NOBB skal vi sørge for at vi klarer å utnytte dette i nettkanalene våre gjennom å lage gode søk og filter. Alle vinner på å gjøre dette; både leverandøren, handelsbedriftene og ikke minst kunden. Vi må aldri glemme kunden!

Se foredrag fra Løvenskiold handel under NOBB-konferansen

Se foredraget fra NOBB-konferansen 2018


Andre relaterte artikler fra Byggtjeneste

Fra husdata til handlekurv med Unbolt og NOBB

– Tilstandsrapportene forteller oss at det er et evigvarende etterslep i bruktboligmassen.

Felles jakt på fornøyde kunder

– Vi må være sikre på at dataene dere legger inn på produktet er riktige fra starten. Da vil vi få dette til å flyte, og det blir mindre jobb på oss som skal vedlikeholde det videre.

Tapwell leder an i bransjens digitale samarbeid

Tapwell kom inn på markedet som en utfordrer og liten rebell for 20 år siden. De tok med seg ni gasellepriser på vei opp i teten. Rebell-stempelet holder de gjerne på, men når det kommer til datakvalitet i NOBB-basen gir de seg selv ingen slingringsmonn.