Fakta om Optimera:
-
En av Norges ledende aktører innen salg og distribusjon av byggevarer, trelast og interiør
-
Omsetter for ca. 14 milliarder
-
Virksomheten innbefatter Montér, Montasjeutstyr, Optimera Proff, Optimera Byggsystemer, Optimera Logistikk, Optimera Handel, Hansmark, RenCon og Igland Garasjen
- Optimera er en del av Dahl Optimera Norge som er eid av det internasjonale konsernet Saint-Gobain
Frykter logistikkdata blir sett på som mindre viktig
Med økende fokus på nye typer informasjon, påpeker Odd Treffen i Dahl Optimera at den grunnleggende logistikkinformasjonen ikke må bli nedprioritert.
– Jeg er litt redd for at man ser på logistikkinformasjon som noe som ikke er så viktig lenger. Nå er det veldig fokus på miljøinformasjon og -dokumentasjon, bilder og markedstekster, begynner Odd Treffen, direktør for forretningsutvikling i Dahl Optimera Norge.
– Men vi har fortsatt et forbedringspotensial med tanke på kvaliteten på den grunnleggende informasjonen. En informasjon som fortsatt mangler på en del produkter, fortsetter han.
Se innlegget på NOBB-konferansen
70-75 prosent match
Byggevaredistributøren Dahl Optimera er en sentral aktør på markedet med sine 3.600 medarbeidere og omsetning på ca. 20 milliarder kroner i året.
– Logistikkdata er, og vil være, fortsatt like viktig – og utfordrende, sier Treffen.
På NOBB-konferansen 2021 ga han et innblikk i hverdagen til Brødrene Dahl som er en del av Dahl Optimera. Fra deres sentrallager på Langhus ble utfordringen med grunndata billedgjort.
– I enden av plukkanlegget på Langhus, har vi sju plukkestasjoner. Seks er manuelle, den syvende er en robot. Stemmer ikke grunndataen, plukker ikke roboten opp varen. Da går ordren inn igjen og ut til manuell håndtering. Vi har kun 70-75 prosent match på vekt. Så det som kanskje kan fremstå som banal informasjon i dagens grunndataverden, er fortsatt rimelig utfordrende, forteller Treffen.
«Alle i verdikjeden må jobbe aktivt med å forbedre selve datagrunnlaget i NOBB. Uansett hva slags informasjon som skal håndteres, så må man jobbe i fellesskap for å få den best mulig fra vugge til grav.»
– Odd Treffen – direktør for forretningsutvikling i Dahl Optimera Norge
Avhengig av NOBB-databasen
Direktøren er dermed klar på at fordelene er mange dersom kvaliteten på dataene heves.
– Da får man en helt annen presisjon på leveransene, mindre feil og kortere «time to market» – altså fra lansering til produktet faktisk er tilgjengelig for de som skal bruke det. Ledetidene kan reduseres, noe som gjør at man kan redusere kapitalbelastningen i hele verdikjeden – som jo er en økonomisk gevinst i det hele, sier Treffen.
Han legger til at NOBB-databasen er en absolutt nødvendighet for Dahl Optimera.
– Vi har bygd opp hele masterdatasystemet vårt mot NOBB-databasen. Vi gjør selvsagt mange berikelser selv, men vi er helt avhengig av det grunnlaget som ligger i basen, forteller Treffen, før han avslutningsvis kommer med et ønske:
– Det er at alle deler av verdikjeden jobber aktivt med å bedre selve datagrunnlaget. Uansett hva slags informasjon som skal håndteres, så må man jobbe i fellesskap for å få den best mulig fra vugge til grav.
Andre relaterte artikler fra Byggtjeneste
– NOBB er avgjørende for driften vår
Rindalslist har tatt et definerende valg med NOBB. I dag fungerer databasen langt på vei som et PIM-system for en av landets største listverkleverandører.
Nyskapende ombruksløsning er under utvikling
Kantega, i samarbeid med Byggtjeneste og SINTEF Community, vant anbudet om utvikling av plattformen DIPLOM som skal gjøre det enklere å ta i bruk ombruksmaterialer.
Samarbeid for bedre miljødata
– Gjennom denne samarbeidsavtalen med de to største norske generatorene av Environmental Product Declaration (EDP) blir det enklere, raskere og langt mindre kostbart å etablere en miljødeklarasjon og dermed møte fremtidens miljøkrav, sier Bjørn Lindebrekke, Markedssjef Systemleverandører & Integrasjon i Byggtjeneste.