Fakta om Optimera:

  • En av Norges ledende aktører innen salg og distribusjon av byggevarer, trelast og interiør

  • Omsetter for ca. 14 milliarder

  • Virksomheten innbefatter Montér, Montasjeutstyr, Optimera Proff, Optimera Byggsystemer, Optimera Logistikk, Optimera Handel, Hansmark, RenCon og Igland Garasjen

  • Optimera er en del av Dahl Optimera Norge som er eid av det internasjonale konsernet Saint-Gobain

Frykter logistikkdata blir sett på som mindre viktig


Med økende fokus på nye typer informasjon, påpeker Odd Treffen i Dahl Optimera at den grunnleggende logistikkinformasjonen ikke må bli nedprioritert.

– Jeg er litt redd for at man ser på logistikkinformasjon som noe som ikke er så viktig lenger. Nå er det veldig fokus på miljøinformasjon og -dokumentasjon, bilder og markedstekster, begynner Odd Treffen, direktør for forretningsutvikling i Dahl Optimera Norge.

– Men vi har fortsatt et forbedringspotensial med tanke på kvaliteten på den grunnleggende informasjonen. En informasjon som fortsatt mangler på en del produkter, fortsetter han.

Se innlegget på NOBB-konferansen

70-75 prosent match

Byggevaredistributøren Dahl Optimera er en sentral aktør på markedet med sine 3.600 medarbeidere og omsetning på ca. 20 milliarder kroner i året.

Odd Treffen – direktør for forretningsutvikling i Dahl Optimera Norge
Odd Treffen – direktør for
forretningsutvikling i Dahl Optimera Norge

– Logistikkdata er, og vil være, fortsatt like viktig – og utfordrende, sier Treffen.

På NOBB-konferansen 2021 ga han et innblikk i hverdagen til Brødrene Dahl som er en del av Dahl Optimera. Fra deres sentrallager på Langhus ble utfordringen med grunndata billedgjort.

– I enden av plukkanlegget på Langhus, har vi sju plukkestasjoner. Seks er manuelle, den syvende er en robot. Stemmer ikke grunndataen, plukker ikke roboten opp varen. Da går ordren inn igjen og ut til manuell håndtering. Vi har kun 70-75 prosent match på vekt. Så det som kanskje kan fremstå som banal informasjon i dagens grunndataverden, er fortsatt rimelig utfordrende, forteller Treffen.

«Alle i verdikjeden må jobbe aktivt med å forbedre selve datagrunnlaget i NOBB. Uansett hva slags informasjon som skal håndteres, så må man jobbe i fellesskap for å få den best mulig fra vugge til grav.»

Odd Treffen – direktør for forretningsutvikling i Dahl Optimera Norge

Avhengig av NOBB-databasen

Direktøren er dermed klar på at fordelene er mange dersom kvaliteten på dataene heves.

– Da får man en helt annen presisjon på leveransene, mindre feil og kortere «time to market» – altså fra lansering til produktet faktisk er tilgjengelig for de som skal bruke det. Ledetidene kan reduseres, noe som gjør at man kan redusere kapitalbelastningen i hele verdikjeden – som jo er en økonomisk gevinst i det hele, sier Treffen.

Han legger til at NOBB-databasen er en absolutt nødvendighet for Dahl Optimera.

– Vi har bygd opp hele masterdatasystemet vårt mot NOBB-databasen. Vi gjør selvsagt mange berikelser selv, men vi er helt avhengig av det grunnlaget som ligger i basen, forteller Treffen, før han avslutningsvis kommer med et ønske:

– Det er at alle deler av verdikjeden jobber aktivt med å bedre selve datagrunnlaget. Uansett hva slags informasjon som skal håndteres, så må man jobbe i fellesskap for å få den best mulig fra vugge til grav.

 


Andre relaterte artikler fra Byggtjeneste

Fra husdata til handlekurv med Unbolt og NOBB

– Tilstandsrapportene forteller oss at det er et evigvarende etterslep i bruktboligmassen.

Felles jakt på fornøyde kunder

– Vi må være sikre på at dataene dere legger inn på produktet er riktige fra starten. Da vil vi få dette til å flyte, og det blir mindre jobb på oss som skal vedlikeholde det videre.

Tapwell leder an i bransjens digitale samarbeid

Tapwell kom inn på markedet som en utfordrer og liten rebell for 20 år siden. De tok med seg ni gasellepriser på vei opp i teten. Rebell-stempelet holder de gjerne på, men når det kommer til datakvalitet i NOBB-basen gir de seg selv ingen slingringsmonn.