Fakta om SNA Europe:
-
Er en av Europas ledende produsenter av håndverktøy med 10 egeneide fabrikker i Europa.
-
Eies av Snap-on Incorporated.
-
Designer og produserer Bahco-håndverktøy.
-
Har i tillegg merkevarene Irimo og Lindström.
-
Har kontorer i mer enn 40 land, 15 ansatte i Norge.
- SNA Europe (Norway) AS er Årets NOBBer 2022.
Fortsetter jakten på bedre produktdata
Prisen som Årets NOBBer 2022 blir ingen sovepute for SNA Europe (Norway) AS. Snarere tvert imot – den gir motivasjon for å ta ytterligere steg de neste årene.
– Vi er utrolig stolte av å vinne denne prisen. Den har en høy standing i bransjen, og er en stor anerkjennelse for jobben vi har gjort, smiler Knut Gulbrandsen, Key Account Manager.
Han får følge av kollega Kari Olsen.
– Det betyr mye for oss at kundene våre har stemt oss frem. Vi har jobbet kontinuerlig med NOBB i mange år, men de siste årene har vi brukt mer tid på å få inn mer produktdata. For eksempel har vi prioritert logistikkdata, markedstekster og bilder, sier markedskoordinatoren.
Se intervju av Årets NOBBer
Startet med 500 produkter
SNA Europe (Norway) AS har tre hovedmerker her i Norge. Først og fremst Bahco, som står for over 90 prosent av omsetningen, samt Irimo og Lindström. I skrivende stund har den ferske prisvinneren over 9.000 aktive NOBB-numre.
– Det krever naturligvis en del vedlikehold og oppdateringer, fastslår Gulbrandsen.
Det er liten tvil om at NOBB-jobben er gjort på en svært imponerende måte. Likevel er SNA-mannen klar på at de måtte ta en fot i bakken noen år tilbake i tid, nærmere bestemt da koronapandemien inntraff.
– Vi så at produktdataene våre var mangelfulle. Da måtte vi rett og slett ta en vurdering på hvordan vi skulle forbedre kvaliteten. Løsningen var et større fokus på produktdata generelt, begynner Gulbrandsen, før han legger til:
– Vi valgte å starte med de 500 mest solgte produktene vi hadde i NOBB, og tok steg for steg med dem. Hva slags data var allerede på plass, hva manglet? Så fortsatte vi videre på de resterende produktene. Vi er ikke i mål med alle ennå, men har kommet langt ned på lista.
Ikke noe enmannsshow
Et av suksesskriteriene for gode produktdata i NOBB, er ifølge SNA-gjengen at jobben ikke faller på for få hender.
– Det er ikke bare én person som har ansvaret for dette her, vi er et team som jobber sammen. Det er tidkrevende å legge inn disse dataene i NOBB, men vi ser samtidig at det er verdt det, forteller Olsen.
«Det er ikke én person som har ansvaret for produktdataene i NOBB, vi er et team som jobber sammen. Det er tidkrevende, men vi ser samtidig at det er verdt det»
Og når vi først er inne på verdi – hvilken gevinst er det SNA sitter igjen med etter å ha prioritert NOBB-arbeidet over tid?
– God datakvalitet i NOBB, gjør at kundene har større tiltro til oss som leverandør. Det er spesielt viktig for logistikken til kundene våre at dataene er riktig, men også med tanke på nettsidene deres – hvor det ofte blir hentet produkttekster ut fra NOBB, forteller Gulbrandsen.
– Effekten for vår del igjen er at vi kan bruke mer tid på salg, og ha mer fornøyde kunder, fortsetter han.
Veien videre
Til tross for at de nylig ble kårets til Årets NOBBer, er SNA tydelige på at de ikke tar foten av gasspedalen.
– Selv om vi vant prisen i år, skal vi ikke slappe av. Vi skal sørge for enda bedre produktdata fremover, prisen gir bare mer motivasjon for å få til det, sier Gulbrandsen.
Veien videre er nemlig staket ut.
– Det viktigste er å vedlikeholde dataene jevnt og trutt, og ikke ha disse skippertakene vi hadde tidligere. Vi ønsker også å se videre på mulighetene NOBB gir med flere markedstekster og salgsargumenter på hvert enkelt produkt, forteller Gulbrandsen.
Les også: Årets NOBBer 2021: Denne prisen henger høyt
Han påpeker dessuten at SNA nå har opparbeidet en struktur som i større grad sikrer god datakvalitet fra første sekund et nytt produkt legges inn i databasen.
– Når vi nå får nye varer, og de skal meldes inn i NOBB, er vi mer bevisste på hvilken datakvalitet vi ønsker. Produktene legges ikke inn før vi er trygge på at all nødvendig data er på plass.
Ingen fasit
Avslutningsvis får Gulbrandsen i oppdrag å komme med et NOBB-tips til andre aktører i bransjen – hvordan kan man bli best i klassen?
– Vi har ingen fasit på hvordan man skal jobbe i NOBB, men vi har funnet en måte som fungerer for oss. Et lite tips til andre kan være å starte med 20 prosent av varene man har i databasen. Sørg for å ha best mulig produktdata på dem, før man går videre til de neste 20 prosentene. Ikke prøv å ta alt på en gang.
Andre relaterte artikler fra Byggtjeneste
– Vi skal bidra til en grønnere byggenæring
Kravene til korrekt miljødokumentasjon skjerpes stadig. Nye lover er på trappene og etterspørselen fra bransjen er økende. Byggtjeneste jobber kontinuerlig for å tilby en sentralisert og markedstilpasset bransjeløsning som gjør at leverandørene kan dele miljødokumentasjon ett sted til hele næringen.
Dokumentasjon i NOBB blir maskinlesbart med kunstig intelligens
Byggtjeneste tar i bruk kunstig intelligens for å nå sitt mål om å være best i Norge på å tilby maskinlesbare data til sitt marked. – Vi er nok mer fremoverlente enn mange er klar over, smiler administrerende direktør Mikkel Nielsen.
Geberit tok gull med komplette produktdata
Geberit var først ute med å oppnå gullnivå for sin datakvalitet i NOBB Leverandør. For å oppnå dette må leverandøren ha nær komplette produktdata på alle felter i NOBB. Produktbilder, dokumentasjon og alle datafelter teller i denne sammenhengen.