Fakta om SNA Europe:

  • Er en av Europas ledende produsenter av håndverktøy med 10 egeneide fabrikker i Europa.

  • Eies av Snap-on Incorporated.

  • Designer og produserer Bahco-håndverktøy.

  • Har i tillegg merkevarene Irimo og Lindström.

  • Har kontorer i mer enn 40 land, 15 ansatte i Norge.

  • SNA Europe (Norway) AS er Årets NOBBer 2022.

Fortsetter jakten på bedre produktdata


Prisen som Årets NOBBer 2022 blir ingen sovepute for SNA Europe (Norway) AS. Snarere tvert imot – den gir motivasjon for å ta ytterligere steg de neste årene.

– Vi er utrolig stolte av å vinne denne prisen. Den har en høy standing i bransjen, og er en stor anerkjennelse for jobben vi har gjort, smiler Knut Gulbrandsen, Key Account Manager.

Han får følge av kollega Kari Olsen.

– Det betyr mye for oss at kundene våre har stemt oss frem. Vi har jobbet kontinuerlig med NOBB i mange år, men de siste årene har vi brukt mer tid på å få inn mer produktdata. For eksempel har vi prioritert logistikkdata, markedstekster og bilder, sier markedskoordinatoren.

Se intervju av Årets NOBBer

Startet med 500 produkter

SNA Europe (Norway) AS har tre hovedmerker her i Norge. Først og fremst Bahco, som står for over 90 prosent av omsetningen, samt Irimo og Lindström. I skrivende stund har den ferske prisvinneren over 9.000 aktive NOBB-numre.

– Det krever naturligvis en del vedlikehold og oppdateringer, fastslår Gulbrandsen.

Det er liten tvil om at NOBB-jobben er gjort på en svært imponerende måte. Likevel er SNA-mannen klar på at de måtte ta en fot i bakken noen år tilbake i tid, nærmere bestemt da koronapandemien inntraff.

Les mer om NOBB

– Vi så at produktdataene våre var mangelfulle. Da måtte vi rett og slett ta en vurdering på hvordan vi skulle forbedre kvaliteten. Løsningen var et større fokus på produktdata generelt, begynner Gulbrandsen, før han legger til:

– Vi valgte å starte med de 500 mest solgte produktene vi hadde i NOBB, og tok steg for steg med dem. Hva slags data var allerede på plass, hva manglet? Så fortsatte vi videre på de resterende produktene. Vi er ikke i mål med alle ennå, men har kommet langt ned på lista.

Ikke noe enmannsshow

Et av suksesskriteriene for gode produktdata i NOBB, er ifølge SNA-gjengen at jobben ikke faller på for få hender.

– Det er ikke bare én person som har ansvaret for dette her, vi er et team som jobber sammen. Det er tidkrevende å legge inn disse dataene i NOBB, men vi ser samtidig at det er verdt det, forteller Olsen.

«Det er ikke én person som har ansvaret for produktdataene i NOBB, vi er et team som jobber sammen. Det er tidkrevende, men vi ser samtidig at det er verdt det»

Kari Olsen – markedskoordinator i SNA Europe (Norway) AS


Og når vi først er inne på verdi – hvilken gevinst er det SNA sitter igjen med etter å ha prioritert NOBB-arbeidet over tid?

– God datakvalitet i NOBB, gjør at kundene har større tiltro til oss som leverandør. Det er spesielt viktig for logistikken til kundene våre at dataene er riktig, men også med tanke på nettsidene deres – hvor det ofte blir hentet produkttekster ut fra NOBB, forteller Gulbrandsen.

– Effekten for vår del igjen er at vi kan bruke mer tid på salg, og ha mer fornøyde kunder, fortsetter han.

Veien videre

Til tross for at de nylig ble kårets til Årets NOBBer, er SNA tydelige på at de ikke tar foten av gasspedalen.

– Selv om vi vant prisen i år, skal vi ikke slappe av. Vi skal sørge for enda bedre produktdata fremover, prisen gir bare mer motivasjon for å få til det, sier Gulbrandsen.

Veien videre er nemlig staket ut.

– Det viktigste er å vedlikeholde dataene jevnt og trutt, og ikke ha disse skippertakene vi hadde tidligere. Vi ønsker også å se videre på mulighetene NOBB gir med flere markedstekster og salgsargumenter på hvert enkelt produkt, forteller Gulbrandsen.

Les også: Årets NOBBer 2021: Denne prisen henger høyt

Han påpeker dessuten at SNA nå har opparbeidet en struktur som i større grad sikrer god datakvalitet fra første sekund et nytt produkt legges inn i databasen.

– Når vi nå får nye varer, og de skal meldes inn i NOBB, er vi mer bevisste på hvilken datakvalitet vi ønsker. Produktene legges ikke inn før vi er trygge på at all nødvendig data er på plass.

Ingen fasit

Avslutningsvis får Gulbrandsen i oppdrag å komme med et NOBB-tips til andre aktører i bransjen – hvordan kan man bli best i klassen?

– Vi har ingen fasit på hvordan man skal jobbe i NOBB, men vi har funnet en måte som fungerer for oss. Et lite tips til andre kan være å starte med 20 prosent av varene man har i databasen. Sørg for å ha best mulig produktdata på dem, før man går videre til de neste 20 prosentene. Ikke prøv å ta alt på en gang.

 

Delta på webinar om ny NOBB Leverandør

Byggtjeneste lanserer en ny og egenprodusert versjon av NOBB Leverandør i mars. Målsetningen eren intuitiv og effektiv løsning som møter kundenes behov.

Bli med på gratis webinar på kun 40 minutter for å få siste oppdateringer på hva dette vil bety for deg og din bedrift.

Les mer og meld deg på

Andre relaterte artikler fra Byggtjeneste

– Bransjen er overmoden for endring

Ineffektive verdikjeder, lite moderne kundereiser og ikke minst manglende miljødata. Utfordringene er mange i byggebransjen, mener Mikkel Sandvik, men nå tar Mestergruppen et fast grønt grep.

Fortsetter jakten på bedre produktdata

Prisen som Årets NOBBer 2022 blir ingen sovepute for SNA Europe (Norway) AS. Snarere tvert imot – den gir motivasjon for å ta ytterligere steg de neste årene.

Energibunten som tyvstarter arbeidsdagen

Klokka 04.50 står Morten Helland Stensrud opp. Timeplanen er så godt som alltid full til han igjen kryper under dyna – noe den energiske 44-åringen elsker.