Om Tor Strand Jacobsen:

  • Over 20 års erfaring fra VA/VVS-bransjen

  • Fokus på tett samarbeid 

  • Gleder seg til å bidra med god dialog og å være et positivt bindeledd 

Forlot guttedrømmen til fordel for Byggtjeneste


– Jeg savnet miljøet jeg hadde lært å kjenne gjennom flere tiår i VAVVS-bransjen. Så da denne muligheten dukket opp, var jeg ikke i tvil. Det trigget meg å kunne være den synlige kontakten mellom Byggtjeneste og bransjeaktørene.

Ordene tilhører Tor Strand Jacobsen (53). Nylig gikk han inn i rollen som «Markedssjef NOBB-VAVVS», og han ser frem til å ta fatt på oppgavene som venter.

Tor Strand Jacobsen – markedssjef NOBB-VAVVS i Byggtjeneste.
Tor Strand Jacobsen – markedssjef NOBB-VAVVS i Byggtjeneste.

– Det er motiverende å kombinere tidligere erfaring og kunnskap inn mot litt nye områder, med en annen vinkling. Jeg ser frem til å kunne bidra til merverdi for Byggtjenestes kunder – å hjelpe aktørene i bransjen både i det daglige, og i det å ta et steg videre i et større perspektiv.

Oversette behov til tjenester

Det er en rutinert mann som nå trer inn i lokalene til Byggtjeneste. Før årtusenskiftet tok Strand Jacobsen sine første bransjesteg i Mabo – som etter hvert ble Pipelife. Deretter gikk turen videre til Ahlsell, før erfaringsbanken ble fylt opp ytterligere med stillinger i Hansgrohe og V&B Gustavsberg.

– Vi ønsket en ressurs som kan bransjen fra innsiden. Som har relasjonene, skjønner stammespråket og vet hvem man skal snakke med når. En som også kan sette seg inn i de behovene de ulike gruppene har, og gjøre om det til tjenester og løsninger vi kan utvikle. Med Tors erfaring og personlige egenskaper, var han en innmari god kandidat for oss, forteller Øyvind Skarholt, administrerende direktør i Byggtjeneste.

Strand Jacobsen selv nølte da heller ikke da tilbudet kom. Det til tross for at han var et sted han hadde drømt om siden barndommen.

– Siste halvannet året har jeg jobbet hos Porsche Center Oslo. Det var en guttedrøm jeg hadde og det var veldig gøy. Men jeg savnet miljøet i VAVVS-bransjen og de dyktige, hyggelige folkene der. Dessuten er det en bransje som bokstavelig talt er med på å bygge Norge, og hvor det er interessante oppgaver som skal løses, sier den nyansatte.

Bindeleddet

Apropos oppgaver, hva er det Strand Jacobsen skal gå løs på i den nye stillingen?

– Det aller viktigste er å være den synlige kontakten mellom Byggtjeneste og bransjeaktørene. Både for vareeiere i NOBB og NOBB-VAVVS, men også andre vi er sårt avhengige av å ha god kontakt med, begynner Strand Jacobsen, og går nærmere inn på hva bransjen står overfor den kommende tiden.

«Jeg savnet miljøet i VAVVS-bransjen og de dyktige, hyggelige folkene der. Dessuten er det en bransje som bokstavelig talt er med på å bygge Norge, og hvor det er interessante oppgaver som skal løses»

Tor Strand Jacobsen – markedssjef NOBB-VAVVS i Byggtjeneste


En ting er digitalisering, det har vært en selvfølge lenge. Men kanskje det aller viktigste nå i disse dager er dette med dokumentasjonskrav. For hver dag vi alle er på jobb, kommer det stadig flere og strengere krav. For eksempel knyttet til miljøaspektet. Det stilles høyere og høyere forventinger, fortsetter han.

Her kommer Strand Jacobsens nye rolle definitivt inn. Å synliggjøre og videreutvikle Byggtjenestes nytteverdi, både for i dag og årene fremover.

– Dette kommer til å bli veldig spennende å jobbe med – å bidra til å effektivisere hverdagen for våre kunder. Det er tross alt bare 18 måneder siden jeg jobbet for en leverandør innen VA/VVS, derfra tar jeg med meg erfaringene om hva som både opplevdes smertefritt og unødvendig komplisert, i databasene.

Spre kunnskap

Noe av det aller første han skal gjøre, er å etablere kontakten med leverandørene i databasene. For å gi en statusoppdatering på arbeidet med NOBB og NOBB-VAVVS, og den planlagte sammenslåingen av de to.

– Jeg må sørge for at aktørene får kunnskap om hvor vi står i dag, og hvor vi er på vei. Samt fortelle om årsaker til utsettelser i sammenslåingen av basene, sier Strand Jacobsen, før han legger til:

Morten Helland Stensrud – kommersiell direktør i Byggtjeneste.
Morten Helland Stensrud – kommersiell direktør i Byggtjeneste.

– Det er ikke til å legge skjul på at flere VAVVS-leverandører har vært utålmodige på hva de får ut av sammenslåingen, de har ennå ikke sett den gode effekten fra deres ståsted. Derfor er det viktig å informere om hva som tross alt har blitt gjort, hva disse forbedringene betyr for våre kunder og betrygge dem om hva som er planen videre, sier Strand Jacobsen.

Et svært godt valg  

Og mens det nye tilskuddet går i gang med sitt arbeid, er det stor tillit til at Byggtjeneste har utvidet teamet for VA/VVS med riktig mann.

– I tillegg til det rent faglige, er Tor en god samarbeidspartner. En av de viktigste verdiene i Byggtjeneste er å være kundeorientert, og Tor har hatt kundefokus som kjerneområde i sine tidligere jobber. Vi har stor tro på at vi har gjort et veldig godt valg. Et valg som øker vår tilstedeværelse og sikrer tettere kontakt med markedet, sier Morten Helland Stensrud, kommersiell direktør i Byggtjeneste.


Andre relaterte artikler fra Byggtjeneste

– Bransjen er overmoden for endring

Ineffektive verdikjeder, lite moderne kundereiser og ikke minst manglende miljødata. Utfordringene er mange i byggebransjen, mener Mikkel Sandvik, men nå tar Mestergruppen et fast grønt grep.

Fortsetter jakten på bedre produktdata

Prisen som Årets NOBBer 2022 blir ingen sovepute for SNA Europe (Norway) AS. Snarere tvert imot – den gir motivasjon for å ta ytterligere steg de neste årene.

Energibunten som tyvstarter arbeidsdagen

Klokka 04.50 står Morten Helland Stensrud opp. Timeplanen er så godt som alltid full til han igjen kryper under dyna – noe den energiske 44-åringen elsker.