Fakta om Bergene Holm:

  • Har produsert og levert trelast siden 1946

  • Videreforedler årlig mer enn 1.100.000 kubikkmeter tømmer fra norske skoger

  • Har 450 ansatte

  • Omsatte for rundt 2,3 mrd kroner i 2022

  • Kåret til Årets NOBBer 2023

Fokuset på produktdata fortsetter for Årets NOBBer


– Det å bli Årets NOBBer er noe Bergene Holm har jobbet mot i flere år. Det er veldig stort å få den anerkjennelsen, men vi kan jo ikke gi oss her!

Line Klaastad Hasle, digital markedsfører og kundereiseansvarlig i Bergene Holm, smiler lurt. På hovedkontoret i Larvik er det svært god stemning i kjølvannet av NOBB-konferansen 2023.

– Denne prisen henger høyt. Og ettersom tre av de fire nominerte var fra Larvik, ble det litt ekstra stas å trekke det lengste strået, erkjenner Klaastad Hasle.

Lagarbeid

Bergene Holm, med sine 450 ansatte, er en trelastprodusent som lager det du trenger for å bygge hus, hytte og uterom i tre.

Line Klaastad Hasle - digital markedsfører og kundereiseansvarlig i Bergene Holm.
Line Klaastad Hasle – digital markedsfører og kundereiseansvarlig i Bergene Holm.

Det spenner seg fra skurlast og konstruksjonsvirke, til ferdigbehandlet panel, kledning og listverk. De har vært medlem i NOBB siden 1995, og har i dag 2.100 produkter registrert i databasen.

– Vi er et stort team som jobber med å få best mulig produktdata til enhver tid. Det er mange som bidrar – både produktsjefer, markedsavdelingen, fotografer og bærekraftsjefen, begynner Klaastad Hasle.

– Dessuten er vi så heldig å ha en dedikert ressurs som jobber mer eller mindre utelukkende med NOBB-data, legger hun til.

Se hvordan Bergene Holm jobber med produktdata

Oppdaterer jevnlig

Personen hun sikter til, er masterdataansvarlig Magnar Nystein. Også titulert som «The NOBBinator» i gangene hos prisvinneren.

– Det er flere som har ansvar for å legge inn data i vår PIM-løsning, som er integrert med NOBB. Så er det jeg som til syvende og sist trykker på knappen og overfører, sier Nystein.

«Vi har jobbet godt med produktdata i NOBB over tid, samtidig som hele organisasjonen har vært med i arbeidet. Dette har gitt resultater!»

Magnar Nystein – masterdataansvarlig i Bergene Holm

Han presiserer at arbeidet med produktdata vektlegges svært høyt.

– Nøkkelen ligger i at vi jobber med NOBB-data daglig. Dermed blir vi også gradvis bedre for hver dag som går, påpeker han.

Magnar Nystein - masterdataansvarlig i Bergene Holm.
Magnar Nystein – masterdataansvarlig i Bergene Holm.

Det er åpenbart at Nystein har sine ord i behold. I juryens begrunnelse ble det trukket frem at Årets NOBBer 2023 leverer høykvalitets produktdata.

– Vi har jobbet godt med NOBB over tid, samtidig som hele organisasjonen har vært med i arbeidet. Det er det som har gitt resultater, mener masterdatasjefen.

Vektlegger miljødata

Et konkret område hvor Bergene Holm har utmerket seg kraftig, er miljødata. Det er langt fra tilfeldig.

– Vi har alltid vært opptatt av miljø og bærekraft, og EPD-ene har vi hatt i lengre tid. Så når muligheten bød seg, ønsket vi å omgjøre dataene fra pdf-er til digitale data i NOBB, forteller Nystein, og legger til:

– Dette ønsket vi å gjøre så raskt som overhodet mulig. Alle miljødataene vi har tilgjengelig på våre produkter, er nå overført til NOBB, sier han.

Det tar Nystein inn på et annet tema som Bergene Holm prioriterer høyt.

–  Vi har stort fokus på digitalisering. Og her er NOBB veldig viktig, databasen er på en måte knutepunktet mellom oss og våre kunder.

Øker konkurransekraften

Larvik-gjengen er krystallklare på at arbeidet med produktdata og NOBB-databasen gir gunstige effekter.

– Det å ha oppdatert og korrekt produktdata i vårt PIM-system, gjør at vi enkelt kan vedlikeholde informasjonen på nettsidene våre til enhver tid. Det gjør oss mer søkbare for sluttbrukerne, forteller Klaastad Hasle.

Hun påpeker at man kan få et konkurransefortrinn i bransjen.

– Ved å fylle ut alle feltene i NOBB, blir vi mer konkurransedyktige. Det blir enklere å finne den informasjonen som brukerne ønsker og trenger.

Jakter videre utvikling

Til tross for at Bergene Holm har blitt kåret til den beste i klassen for 2023, er det ingen fare for at arbeidet med produktdata trappes ned.

– Vi skal fortsette å levere best mulig produktdata i NOBB slik at vi velges som leverandør. Og det er ikke sånn at det er 100 prosent perfekt i dag, vi finner fortsatt feil vi må rette opp i, sier Nystein.

Han får følge av kollega Klaastad Hasle.

– Vi har et meget godt grunnlag nå, men vi skal ikke hvile fremover. Bergene Holm skal være blant de første som fyller ut nye felter i NOBB og fortsette å være konkurransedyktig i bransjen, avslutter markedsføreren.

Øker konkurransekraften

Larvik-gjengen er krystallklare på at arbeidet med produktdata og NOBB-databasen gir gunstige effekter.

– Det å ha oppdatert og korrekt produktdata i vårt PIM-system, gjør at vi enkelt kan vedlikeholde informasjonen på nettsidene våre til enhver tid. Det gjør oss mer søkbare for sluttbrukerne, forteller Klaastad Hasle.

Hun påpeker at man kan få et konkurransefortrinn i bransjen.

– Ved å fylle ut alle feltene i NOBB, blir vi mer konkurransedyktige. Det blir enklere å finne den informasjonen som brukerne ønsker og trenger.

Jakter videre utvikling

Til tross for at Bergene Holm har blitt kåret til den beste i klassen for 2023, er det ingen fare for at arbeidet med produktdata trappes ned.

– Vi skal fortsette å levere best mulig produktdata i NOBB slik at vi velges som leverandør. Og det er ikke sånn at det er 100 prosent perfekt i dag, vi finner fortsatt feil vi må rette opp i, sier Nystein.

Han får følge av kollega Klaastad Hasle.

– Vi har et meget godt grunnlag nå, men vi skal ikke hvile fremover. Bergene Holm skal være blant de første som fyller ut nye felter i NOBB og fortsette å være konkurransedyktig i bransjen, avslutter markedsføreren.

Andre relaterte artikler fra Byggtjeneste

– Vi må komme tidsnok i gang med å skape fremtiden

– Nå får vi en løsning som kan håndtere alle krav til dokumentasjon rundt miljø og bærekraft.

Digitalisering er vakkert

– Gode, digitale produktdata, samlet på ett sted er fundamentalt viktig, uttaler Rune A. Rystad, Country Manager i OSO Hotwater. Det 91 år gamle selskapet har lenge prydet seg med tittelen Norges sterkeste merkevare, og nådde i år en ny milepæl.

Øker effektiviteten betydelig, enkelt og greit

– For oss blir NOBB-databasen den plattformen vi er på, som vi ønsker å henvise våre kunder til og hvor de skal hente sine produktdata fra oss. Dette gir oss også et konkurransefortrinn i forhold til de som ikke er der, sier Gro Fjeldstad, avdelingsleder i Geberit.