Fakta om Wenche:

  • 43 år

  • Gift, har tre barn og en irsk setter

  • Bor i Ski

– En veldig spennende rolle


Med en arbeidserfaring som inneholder blant annet ni år i GS1 Norway, trer Wenche Holtet-Lid nå inn i rollen som markedssjef for BAE-næringen i Byggtjeneste.

– Tilgang på produktdata er helt avgjørende for at byggenæringen skal lykkes med digitalisering. Da er det et bra utgangspunkt at Byggtjeneste har forutsetningene til å kunne bistå bransjen med nettopp denne tilgangen på strukturerte og kvalitetssikrede data. Det vil kunne sette fart på digitaliseringsarbeidet, mener Holtet-Lid.

Verdifull erfaring

Byggtjenestes nye markedssjef for BAE-næringen kommer fra stillingen som prosjektleder for Visma.net ERP. Hun har tidligere jobbet også med e-handel, og ikke minst har Holtet-Lid lang fartstid fra GS1 Norway. Der høstet hun stor kompetanse fra både faghandel og offentlig sektor.

Wenche Holtet-Lid - markedssjef for BAE-næringen.
Wenche Holtet-Lid – markedssjef for BAE-næringen.

Den kommende tiden skal Holtet-Lid dykke ned i behovene og kravene som byggenæringen møter på produktdata, og ikke minst miljødata.

– Myndighetene har satt krav til at man skal kunne dokumentere klimaavtrykk etter TEK17, og det er en forventing i markedet om at man skal levere klimagassregnskap. Derfor merker Byggtjeneste økt etterspørsel fra kunder om miljødata, og vi ser at vi kan levere dette til en større del av byggenæringen.

Fokus på hele verdikjeden

Byggtjeneste har som målsetning å være relevant for hele byggenæringen. I så måte vil den nye markedssjefen spille en nøkkelrolle.

– Hvordan kan NOBB-data brukes internt av BAE-næringen for å effektivisere, digitalisere, og få bedre innsikt gjennom produktdata. Å finne ut det, blir en viktig del av rollen hennes, sier Morten Helland Stensrud.

CCO i Byggtjeneste forteller videre at nyansettelsen også skal se mot markeder som ikke har like god kjennskap til Byggtjeneste, og hva vi kan bistå næringen med. Tradisjonelt har vi fokusert mest på leverandører og handelsleddet.  Vi håper blant annet at Wenche kan bidra med å etablere Byggtjeneste og NOBB i hele verdikjeden.

Nye tanker

Stensrud er tydelig på at selskapet har klokkertro på den nye markedssjefen.

– Vi har stor tro på at Wenche vil danne en meget sterk trio med våre to andre markedssjefer. Sammen dekker teamet BAE-næringen, VAVVS og systemleverandører og integrasjoner. Da er vi godt rustet for å møte behovene i markedet, fastslår han.

Morten Helland Stensrud – kommersiell direktør i Byggtjeneste.
Morten Helland Stensrud – kommersiell direktør i Byggtjeneste.

Holtet-Lid selv ser frem til å gå inn på et nytt territorium. For som hun påpeker, hun har ikke jobbet tett med byggenæringen tidligere.

– Jeg skal innrømme at det er litt skrekkblandet fryd, men jeg ser frem til å møte en ny bransje. Først må jeg bli kjent med hva de reelle behovene er, før vi sammen kan finne ut hvordan vi kan skape merverdi for hver enkel kunde, sier markedssjefen, før hun avslutter:

– Jeg ønsker å bidra med å tenke litt nytt. Ettersom jeg kommer fra andre bransjer, håper jeg å kunne komme med nye ideer på hvordan man kan løse forskjellige utfordringer. Både internt i Byggtjeneste og ute hos våre kunder.

 

Andre relaterte artikler fra Byggtjeneste

– Vi må komme tidsnok i gang med å skape fremtiden

– Nå får vi en løsning som kan håndtere alle krav til dokumentasjon rundt miljø og bærekraft.

Digitalisering er vakkert

– Gode, digitale produktdata, samlet på ett sted er fundamentalt viktig, uttaler Rune A. Rystad, Country Manager i OSO Hotwater. Det 91 år gamle selskapet har lenge prydet seg med tittelen Norges sterkeste merkevare, og nådde i år en ny milepæl.

Øker effektiviteten betydelig, enkelt og greit

– For oss blir NOBB-databasen den plattformen vi er på, som vi ønsker å henvise våre kunder til og hvor de skal hente sine produktdata fra oss. Dette gir oss også et konkurransefortrinn i forhold til de som ikke er der, sier Gro Fjeldstad, avdelingsleder i Geberit.