– Digitaliseringen av produktdata i seg selv er ikke lenger nok. Det er ikke tilstrekkelig å dokumentere et produkt på en grafisk fin måte, hvis produktet ikke har de kvalitetene som det stilles krav til nå og i fremtiden.
Dette snakket daglig leder i Grønn Byggallianse, Katharina Bramslev om, i sitt innlegg på NOBB-konferansen i oktober.
Bramslev viet store deler av sitt innlegg til å snakke om bedrifters konkurransekraft i et stadig grønnere marked, og la lite skjul på at dokumentasjon av produktenes egenskaper vil være helt avgjørende i fremtiden.
– Dokumentasjonsbehovet blir enda større nå som sirkulærøkonomi blir viktigere. En vesentlig utfordring med å ombruke materialer er at vi ikke har god nok dokumentasjon på det som er i byggene fra før, og sånn kan vi ikke fortsette, sier Bramslev.
Under NOBB konferansen trakk Bramslev frem ECOproduct fra Byggtjeneste, som et svært nyttig produkt i utviklingen byggenæringen nå er inne i.
ECOproduct er en database som vurderer byggevarenes faktiske miljøegenskaper basert på en tredjepartsverifisert miljødeklarasjon (EPD). ECOproduct gir på den måten kjøperen muligheten til å enkelt velge de miljømessig beste produktene på markedet. Grønn Byggallianse eier og utvikler kriteriesettet som ligger til grunn for miljøvurderingen som gjøres i databasen.
– Byggtjeneste har i mange år jobbet med å lage en fantastisk database, og jeg tror at dette produktet trenger å bli enda bedre kjent fordi det oppfyller mange av de behovene, kravene og tiltakene som nå kommer i full fart, sa Bramslev.
Blant tiltakene som nå igangsettes for å skru til miljø- og bærekraftsskruen ytterligere, er EUs omfattende tiltakspakke kalt «Green Deal», eller «Grønn Giv» på norsk.
Pakken inneholder en rekke miljøfremmende virkemidler og krav for alle sektorer, hvor EU har uttalt at byggsektoren er blant de viktigste.
– Green Deal kommer som en hestekur fra EU. For produsenter vil det i praksis bety at dersom du ikke kan dokumentere at produktet tilfredsstiller de kravene som kommer, så vil du heller ikke få solgt produktet ditt, sier Bramslev.
Under NOBB-konferansen presenterte Bramslev en sjekkliste hun har laget for bedrifter og produsenter som ønsker å henge med i det grønne skiftet, for å være aktuell og konkurransedyktig også i fremtiden.
TIL TOPPEN