NOBB – en digital ryggrad for byggenæringen

NOBB er en database som fungerer som nasjonens produktbibliotek innen VAVVS- og byggenæringen. NOBB legger til rette for fremtidige standarder, inkludert EPD, og gir en enhetlig struktur for produktinformasjon. Implementering av regelmotorer sikrer konsekvente og korrekte data og reduserer risiko for feil i dokumentasjon av byggeprosjekter.  Økende etterspørsel etter data gjør at NOBB blir en lønnsom investering for fremtiden og som forbereder VAVVS- og byggenæringen for kommende krav gjennom digitalisering og tilgjengeliggjøring av riktige data.

– Dette er et konkurransefortrinn for Grundfos


– Å samle alle data på ett sted er ikke bare praktisk eller bra for miljøet. Det gjør også at vi unngår feil og sikrer høy kvalitet på dataene, understreker Terese Lundem Gamlem, Marketing Manager og leder av digitalt markedsføringsteam i Grundfos Vest-Europa.

– Å ha alle data lett tilgjengelige på ett sted gir oss et konkurransefortrinn. Brukervennlighet betyr at kundene slipper å lete rundt, og det sparer tid både for dem og for oss, påpeker Terese, støttet av hennes kollega, Liana Arutyunyan, kundesenteransvarlig i Grundfos. Liana mener at et enklere brukergrensesnitt gjør det lettere å henvise dokumentasjonsspørsmål til NOBB-basen, og dette frigjør tid for å forbedre kundeservice rundt tekniske henvendelser.

– Å slippe å oppdatere for hvert nordiske land, men heller hente dette sømløst på tvers av landene, er også en stor fordel, legger Liana til.

Et valg for fremtiden

Terese reflekterer over NOBBs rolle i det langsiktige perspektivet.

– Vi må ha søkelys på å ta de riktige valgene fra starten av. Det vil etter hvert komme krav som vi kommer til å kjenne mye på, men med denne databasen vil vi være klare til å levere når dette kommer, sier Terese og legger til at NOBB tilrettelegger godt for at alle skal lykkes med dette arbeidet.

– At NOBB-basen har mulighet for API-integrasjoner er også alfa og omega for oss. Det gjør at informasjon kan flyte sømløst mellom forskjellige plattformer uten at brukeren merker det. Uten integrasjoner med automatisk oppdatering blir det fort mange feil i databasene. Med tanke på integrering kan vi si at NOBB er litt i forkant, nikker Terese.

– Det handler om å jobbe smartere for oss alle sammen. Enten du er en stor kjede, en rørlegger eller en leverandør, mener Tor Strand Jacobsen, markedssjef for VAVVS i Byggtjeneste.

Miljø

Grundfos ser på seg selv som mer enn bare et vannpumpeselskap. De mener at hver dråpe rommer uendelige muligheter og jobber aktivt med å forbedre verdens vann- og klimautfordringer.

– Vi har 200 millioner muligheter til å forbedre verdens miljøavtrykk, fordi det finnes 200 millioner pumper i verden som kan byttes ut til mer energieffektive løsninger, sier Liana.

– Datasentre bruker betydelige mengder energi, så det er viktig at vi alle reflekterer over hvordan vi kan effektivisere vår databruk. Hvis vi alle tar ansvar på den måten, kan vi virkelig gjøre en forskjell, skyter Terese inn.

Investering for fremtiden

Avslutningsvis vil Grundfos-kollegaene oppmuntre andre leverandører til å se på NOBB som en investering for fremtiden.

– Som vi sier i Grundfos, du skal velge den beste investeringen for fremtiden. Alt blir kanskje ikke hundre prosent perfekt i starten, men sammen finner vi ut av det og løser det som gjenstår, oppfordrer Terese og Liana legger til:

– Selv om det krever en viss investering i begynnelsen, vil det betale seg mange ganger over tid.

Andre relaterte artikler fra Byggtjeneste

– Vi må komme tidsnok i gang med å skape fremtiden

– Nå får vi en løsning som kan håndtere alle krav til dokumentasjon rundt miljø og bærekraft.

Digitalisering er vakkert

– Gode, digitale produktdata, samlet på ett sted er fundamentalt viktig, uttaler Rune A. Rystad, Country Manager i OSO Hotwater. Det 91 år gamle selskapet har lenge prydet seg med tittelen Norges sterkeste merkevare, og nådde i år en ny milepæl.

Øker effektiviteten betydelig, enkelt og greit

– For oss blir NOBB-databasen den plattformen vi er på, som vi ønsker å henvise våre kunder til og hvor de skal hente sine produktdata fra oss. Dette gir oss også et konkurransefortrinn i forhold til de som ikke er der, sier Gro Fjeldstad, avdelingsleder i Geberit.