Fakta om nye NOBB Leverandør:
  • NOBB: Norsk Byggevarebase (Norsk Byggenærings felles produktportal for produktdata)

  • Ny NOBB plattform/MDM (Master Data Management) våren 2020

  • Riversand er leverandør av MDM-løsningen

  • Avensia er ansvarlige for konfigurering av nye NOBB for Riversand

Håndter produktdata raskere med nye NOBB


– Med den nye MDM-plattformen ønsker vi å forlate fokus på teknologi og plattform og heller fokusere på konkurransekraften og fordelen ved å ha kontroll på eget innhold, sier Caroline Sanne, Business Advisor i Avensia.

Når Norsk Byggvarebase (NOBB) helrenoveres med ny plattform er det for å komme fremtidige endringer i forkjøpet, men også for å gjøre håndtering av produktdata enda enklere og raskere.

Den nye plattformen er en MDM (Master Data Management) plattform.

Digitalisering gir muligheter

Under NOBB-konferansen presenterte Caroline Sanne fra Avensia den nye løsningen. Det er mye å glede seg til:

– Vi presenterte den nye MDM-løsningen – fordelene og gleden både leverandører og handelen vil ha av det nye brukergrensesnittet. Det er viktig at digitalisering ikke oppfattes som en belastning, men en mulighet til å spre informasjon på ett sted, til rett tid og til rette mennesker, forteller Avensias kunderådgiver.

Hurtigere løsning

Caroline Sanne mener den nye MDM-plattformen vil gi store endringer for brukerne:

– Det blir umiddelbare, merkbare endringer i hurtighet i alle kanaler, men forøvrig vil den nye MDM-løsningen introduseres trinnvis for å unngå at for store omveltninger oppfattes som mer arbeid enn som nytte, sier Sanne og fortsetter:

Fases inn trinnvis

– I første omgang vil vi fokusere på å etablere det nye brukergrensesnittet. På sikt vil både industri og handel oppleve vesentlige bedringer – eksempelvis med integrasjonen opp mot NOBB som mange sliter med i dag, forklarer hun.

I nye NOBB vil blant annet leverandører få et dashbord der de enkelt vil kunne ha bedre oversikt over produkter og produktdata.

– Det vil bli en stor og veldig brukervennlig endring vi tror mange vil sette pris på, sier Caroline Sanne i Avensia. 

Se foredraget

Datakvalitet for fremtiden med Caroline Sanne, Ulrik Viebke og Ulrik Lilius – Avensia


Andre relaterte artikler fra Byggtjeneste

– Vi må komme tidsnok i gang med å skape fremtiden

– Nå får vi en løsning som kan håndtere alle krav til dokumentasjon rundt miljø og bærekraft.

Digitalisering er vakkert

– Gode, digitale produktdata, samlet på ett sted er fundamentalt viktig, uttaler Rune A. Rystad, Country Manager i OSO Hotwater. Det 91 år gamle selskapet har lenge prydet seg med tittelen Norges sterkeste merkevare, og nådde i år en ny milepæl.

Øker effektiviteten betydelig, enkelt og greit

– For oss blir NOBB-databasen den plattformen vi er på, som vi ønsker å henvise våre kunder til og hvor de skal hente sine produktdata fra oss. Dette gir oss også et konkurransefortrinn i forhold til de som ikke er der, sier Gro Fjeldstad, avdelingsleder i Geberit.