NOBB-databasen:

  • Etablert i 1993, først distribuert via disketter, deretter CD-ROM plater før det digitale tok over.

  • Viktig bindeledd for utveksling av produktdata mellom leverandør og handel.

  • I 2023 er det 800.000 aktive varer innen bygg fordelt på 630 leverandører.

Hederspriser delt ut på NOBB-konferansen


Når man fyller 30 år så må man feire, og i den forbindelse delte Byggtjeneste ut to hederspriser til aktører med lang fartstid, for lang og tro tjeneste.

Norsk Byggevarebase (NOBB) har utviklet seg til å bli en database for en hel næring, rett og slett navet i byggenæringen når det kommer til produktdata med over 800.000 unike varelinjer. NOBB er unik i verden, ingen land har en felles database som har så stor bredde i vareutvalget. Vi har databaser i de andre skandinaviske landene, men de har ikke samme bredden.

NOBB fyller 30 år

Byggtjeneste feiret 30 års dagen til NOBB-databasen under NOBB-konferansen. På programmet sto det bare at det skulle komme en bursdagsoverraskelse, dette viste seg å være to hederspriser, en til en leverandør og en til en handelsbedrift.
Det er mange bedrifter som fortjener en stor takk for sin innsats over lang tid for lang og tro tjeneste for NOBB. Men det er også noen enkeltpersoner som har utmerket seg med å bidra til digitalisering i bransjen og løfte innholdet i NOBB.

Se historien om NOBB

Fortalt av de som var med fra starten.

Hedersprisen for leverandør

Prisen gikk til et selskap som har vært med helt siden 1993 og er det selskapet som har vært lengst i NOBB. De har vist stort engasjement og har vært en pådriver i bransjen. Selskapet har stukket av med Årets NOBBer hele to ganger, i 2004 og i 2010, og er den leverandøren som har det laveste avtalenummeret i Byggtjeneste, nærmere bestemt 03/93.

Hans Olav Bømark mottok Hedersprisen for Isola under NOBB-konferansen.
Hans Olav Bømark mottok Hedersprisen for Isola under NOBB-konferansen.

Hedersprisen for leverandør gikk til Isola AS og ble mottatt av Hans Olav Bømark.

Hederspris for handelen

Denne prisen gikk til et selskap som har vært med siden 1995, de har medvirket positivt til utviklingen av NOBB og har stått på for digitaliseringen, både som bruker og som leverandør. De har også bidratt sterkt med ressurspersoner over mange år i arbeidet med utviklingen av NOBB. Prisen ble mottatt av en person som har jobbet med NOBB siden 1999, personen har sittet i Kvalitetsforum og har deltatt i vår tekstgruppe som har jobbet med forbedring av varetekster siden 2000-tallet.

Rune Jensen har jobbet med NOBB siden 1999 og har vært med å påvirke databasens utvikling.
Rune Jensen har jobbet med NOBB siden 1999 og har vært med å påvirke databasens utvikling.

Hedersprisen for handelen gikk til Byggmakker Handel og ble mottatt av selveste Rune Jensen.

 

Byggtjeneste takker for innsatsen og ser frem til videre samarbeid.

 

Andre relaterte artikler fra Byggtjeneste

– Vi skal bidra til en grønnere byggenæring

Kravene til korrekt miljødokumentasjon skjerpes stadig. Nye lover er på trappene og etterspørselen fra bransjen er økende. Byggtjeneste jobber kontinuerlig for å tilby en sentralisert og markedstilpasset bransjeløsning som gjør at leverandørene kan dele miljødokumentasjon ett sted til hele næringen.

Dokumentasjon i NOBB blir maskinlesbart med kunstig intelligens

Byggtjeneste tar i bruk kunstig intelligens for å nå sitt mål om å være best i Norge på å tilby maskinlesbare data til sitt marked. – Vi er nok mer fremoverlente enn mange er klar over, smiler administrerende direktør Mikkel Nielsen.

Geberit tok gull med komplette produktdata

Geberit var først ute med å oppnå gullnivå for sin datakvalitet i NOBB Leverandør. For å oppnå dette må leverandøren ha nær komplette produktdata på alle felter i NOBB. Produktbilder, dokumentasjon og alle datafelter teller i denne sammenhengen.