
Nye ECOproduct er lansert
Byggtjeneste har brukt 2024 på å revitalisere hele ECOproduct, dette gjelder måten leverandørene jobber på, hvordan vi jobber og ikke minst hvordan databasen er å jobbe i.
Ny plattform for ECOproduct
Vi har visst at det har vært behov for å gjøre endringer i ECOproduct, men en lite fleksibel plattform har gjort det teknisk vanskelig å få til. Byggtjeneste bestemte seg derfor for å flytte ECOproduct over på en ny plattform der vi har muligheten til å gjøre endringer basert på behovene til kundene våre, dette måtte til for å få ECOproduct til å møte kundens forventninger.
I praksis må de som ønsker tilgang til ECOproduct databasen nå gå til nobb.no/ecoproduct. Mye vil være likt, men det er lagt til funksjoner som skal gjøre databasen lettere å jobbe i. For brukere av Byggeportalen som kun benytter seg av regelverket, altså Byggenormserien, Pbl for praktikere og Planserien, vil ikke flytting til ny plattform medføre noen endring.
Hovedforbedringer gjort i ECOproduct:
- Forbedret innloggingssystem og brukerhåndtering
- Mer stabil plattform
- Sterkt forbedret søk og filtrering, slik at det skal være mye enklere å finne det man leter etter.
- Frisket opp selve vurderingssiden, bedre visualisering av vurderingsversjoner, forbedret koblingen og visningen av koblede produkter i nobb.no og revidert kjerneinformasjonen som vises på selve vurderingen.
Slik blir ditt kundeforhold til Byggtjeneste i 2025
Alle eksisterende kunder av Byggeportalen får muligheten til å logge seg på både Byggeportalen og ECOproduct ut 2025. ECOproduct fjernes fra Byggeportalen i slutten av januar 2025, så hvis du ønsker å logge deg på ECOproduct etter dette, må du gå til NOBB.no. I løpet av høsten 2025 må du som kunde derfor ta stilling til om du ønsker å fortsette å være kunde av Byggeportalen eller ECOproduct.
Hvis du ønsker å ha tilgang til begge tjenestene må du opprette et nytt abonnement. Dette kommer det mer informasjon om frem mot sommeren.
Flere forbedringer av ECOproduct er i vente
Vi vil gjennom 2025 jobbe med å gjøre videre forbedringer i ECOproduct databasen, basert på tilbakemeldinger fra våre kunder. Et tiltak i denne prosessen er etablering “superbrukere” som vi skal ha ekstra tett dialog med, men har du behov som ikke dekkes av dagens løsning er det bare å ta kontakt med oss.
Vi vil informere våre kunder av ECOproduct om endringene som blir gjort underveis på e-post.