
Fakta om Oras Armatur:
-
Oras er et finsk selskap etablert i 1945, kjent for å produsere innovative og høykvalitets sanitærarmaturer, som kraner og dusjløsninger.
-
Oras er en pioner innen utvikling av berøringsfrie kraner, som bidrar til vann- og energisparing ved å redusere forbruket betydelig sammenlignet med tradisjonelle kraner.
- Oras-produkter kombinerer funksjonalitet med moderne design, og de har vunnet flere priser for sitt arbeid innenfor både teknologi og estetikk.
– Veldig stort for oss å vinne denne prisen!
Da NOBB og NOBB-VAVVS gikk over til en felles plattform, valgte Oras Armatur å sette inn støtet. Datakvaliteten skulle heves betraktelig – noe leverandøren lyktes særdeles godt med.
For med prisen Årets NOBB-VAVVS-leverandør 2024 trygt plassert på kontoret i Oslo, er det ingen tvil om at Oras Armatur har lagt ned et solid stykke arbeid med sine produktdata.
– Vi har deltatt på NOBB-konferansen i flere år og tenkt at det hadde vært spennende å kunne kjempe om prisen. I år ble vi nominert, og i tillegg vant, det er veldig stort for oss! smiler Ellen Omsted Holter.
Key Account Manageren i Oras påpeker at prisen henger høyt i bransjen.
– Det er mange dyktige leverandører med god kontroll på produktdataene sine. Derfor er det ordentlig stas å bli Årets NOBB-VAVVS-leverandør. Det er en stor anerkjennelse, og noe som gir ekstra motivasjon for videre arbeid med NOBB-databasen.
Se film om Oras Armatur som vant prisen
Giret opp med ny plattform
Oras Armatur har 14 ansatte i Norge og kan tilby et bredt utvalg av kraner innen kjøkken, servant og dusj. De leverer produkter til både forbruker og til det offentlige, eksempelvis innen helse og omsorg, samt til prosjekt. I skrivende stund har prisvinneren drøye 1.400 produkter i databasen.
– I lengre tid tenkte vi på å jobbe mer konstruktivt med produktdataene i NOBB. Vi ønsket bedre kvalitet på dataene våre der, og satte virkelig inn støtet da den nye plattformen kom i fjor, sier Omsted Holter.

Så hva gjorde prisvinneren helt konkret for å ende opp som best i klassen?
– På den nye plattformen er det veldig enkelt å se alle valideringsfeil. Så vi begynte der og jobbet strategisk med de manglende dataene. Enten det var logistikkdata, bilder eller dokumentasjon – vi tok en og en ting til vi hadde alt på plass.
En enestående jobb
I Oras’ lokaler er det tydelig hvem som har hovedæren for det bunnsolide arbeidet med NOBB.
– Ellen har rett og slett gjort en fantastisk jobb! begynner Lars Erik Fossum, Country Manager for Oras i Norge.

– Vi har alle dataene tilgjengelig i vårt eget system, men de må naturligvis tilgjengeliggjøres også i NOBB-databasen. Den jobben som Ellen har gjort for å sørge for det, i samarbeid med Byggtjeneste, har vært enestående, mener han.
Dataene blir i første omgang hentet ut av Oras egen PIM-database. Den vedlikeholdes av et team i Finland, og inneholder alt leverandøren trenger.
– Så laster vi det enkelt opp i NOBB ved hjelp av Excel, forteller Omsted Holter.
Verdifull
Firmaet er tydelig på at miljødata er et nøkkelelement for deres del, både nå og i fremtiden.
– Vi har stort fokus på miljødata. De fleste av våre produkter har EPD, og med god veiledning har vi fått lagt inn produktene i EPD-registeret i NOBB, sier Omsted Holter.
Les også: Vi skal bidra til en grønnere byggenæring
– Gode produktdata og miljødokumentasjon er ekstremt viktig. Her spiller NOBB en nøkkelrolle i å få tilgjengeliggjort dette på det norske markedet. Det er liten tvil om at databasen er verdifull, supplerer Fossum.
Når man først er inne på verdien av databasen, hva tenker Oras-gjengen er gevinsten med gode produktdata i NOBB?
«Det er mange dyktige leverandører med god kontroll på produktdataene sine. Derfor er det ordentlig stas å bli Årets NOBB-VAVVS-leverandør. Det er en stor anerkjennelse, og noe som gir ekstra motivasjon for videre arbeid med NOBB-databasen.»
– For det første sørger databasen for at våre produkter blir mer synlige. Og med produktdata av høy kvalitet, kan kundene hente ut nøyaktig hva de selv trenger. Alt er i tillegg samlet ett sted, sier Omsted Holter.
Holder trykket oppe
Key Account Manageren legger dessuten til at den nye, felles plattformen har bidratt til smidigere innleggelse av produktdata.
– Med den nye løsningen har det blitt mer effektivt. Det er fordi vi både oppdaterer og legger inn nye produkter ett sted nå, fremfor to som det var tidligere, påpeker Omsted Holter, før hun avslutter;
– Vi kommer ikke til å trappe ned jobbinga med NOBB fremover. Det er et økende behov blant våre kunder etter gode produktdata, spesielt med tanke på miljø. Derfor blir dette arbeidet minst like viktig fremover som det er nå. Her må man passe på at det blir passe med luft og like avstander over og under videoen.
Meld deg på nyhetsbrev
Andre relaterte artikler fra Byggtjeneste

– Veldig stort for oss å vinne denne prisen
Da NOBB og NOBB-VAVVS gikk over til en felles plattform, valgte Oras Armatur å sette inn støtet. Datakvaliteten skulle heves betraktelig – noe leverandøren lyktes særdeles godt med.

Hansgrohe øker kraftig i NOBB
Hansgrohe satser helhjertet på kundene med et kraftig utvidet sortiment i NOBB-databasen, det er avgjørende for prosjekt- og entreprenørmarkedet som ønsker all data samlet på ett sted.

God varekvalitet følges av høy datakvalitet
Bjertnæs Sag er en tradisjonsrik bedrift på Jevnaker. Stolt og lang historie til tross, de ser først og fremst fremover.