Fakta om Order Control
Order Control AS jobber med å tilby automatiserte løsninger for bedrifter og kommuner som effektiviserer arbeidsprosesser. Deres hovedområder inkluderer:
-
Automatisk kontroll og håndtering av ordrebekreftelser.
-
Automatisert priskontroll for fakturahåndtering
-
Automatisk kontering av fakturaer.
-
Klimarapportering for å holde oversikt over bedriftens klimaavtrykk.
- Reduksjon av varesvinn og optimalisering av bestillingsprosesser.
– NOBB er helt avgjørende
Order Control er ikke redd for å sette ambisiøse mål. Bedre kontroll, reduserte kostnader og økt konkurranseevne for sine kunder, er mantraet. Med NOBB-databasen som en svært viktig bidragsyter.
– NOBB er helt avgjørende med tanke på å få tak i riktige data. Informasjonen fra leverandørene i bransjen kan ikke ligge rundt omkring, den må samles ett sted, sier Ken Morten Steen, daglig leder i Order Control AS.
– Finnes dataene i NOBB, blir de tilgjengelig for alle. Og det er primært produktdata fra NOBB-databasen vi i Order Control nyttiggjør oss av i det daglige. Vi har et system som faktisk er i stand til å ta imot disse dataene på best mulig måte, fortsetter han.
Digitaliserer prosessen
Steen var en av foredragsholderne under NOBB-konferansen 2023, hvor han ga et innblikk i hvordan Order Control kom inn på markedet noen år tilbake i tid.
– Vi så at i byggebransjen bestiller man ikke systemmessig. Man ringer, sender en snap-melding, skriver på en plankebit og tar bilde osv., det er alle slags mulige varianter. Og når innkjøpsprosessen starter manuelt, så forblir den manuell, forteller lederen.
Det Order Control imidlertid gjør, sammen med kunden, er å få leverandørene til å sende elektroniske ordrebekreftelser.
– Det gjør at vi kan digitalisere prosessen fra ordrebekreftelsen kommer. Da får kunden besparelser med fakturabehandling og alle disse tingene som andre bransjer har fått – selv om man faktisk har sendt en snap eller ringt som førstebestilling, sier Steen.
Automatiske klimaavtrykk
Order Controls første store kunde var JM Norge. Der så man tidlig at det ble brukt svært mye tid på fakturaer, noe som trigget arbeidet med å kategorisere kjøpene slik at man kunne automatisere konteringen.
– Vi har laget en løsning i samarbeid med Logiq hvor de pauser fakturaen inntil 5 sekunder. Så returnerer slik at Logiq sender en kontert faktura videre. Det gjør at de også sparer mye tid, sier Steen.
Et annet sentralt område for Order Control, som også stod i fokus under NOBB-konferansen, er å legge til rette for automatiske klimaavtrykk for alle varekjøp.
– Vi, som veldig mange andre, fokuserer på klima. Det som skiller oss fra andre er at vi er en 100 prosent-løsning. Vi leverer ikke kun der hvor det finnes EPD-data i NOBB, forteller Steen.
Produktdata skaper fremtidens byggenæring
På NOBB-konferansen får du de mest relevante foredragene om byggenæringen, produktdata, ombruk, sirkularitet, Digitale produktpass (DPP) og bruk av kunstig intelligens (KI). Ta med deg sjefen og kom!
– Ikke vent
Den daglige lederen viser til at det i skrivende stund er om lag 41.000 produkter registrert med maskinlesbar EPD i NOBB.
– Hva med varene som ikke har det ennå? Da ser vi for eksempel om det finnes produktegenskaper i NOBB som gjør at vi kan beregne klimaverdiene basert på Boverkets klimatdatabas. Det gjør at vi øker spekteret med varer som vi faktisk kan levere et klimaavtrykk for, sier Steen.
Avslutningsvis kommer Order Control-mannen med en krystallklar oppfordring.
– Vi har en løsning som bruker de best tilgjengelige dataene. Som har EPD-data fra NOBB, som komplementerer med Boverket og andre tilgjengelige kilder. Nå er det ingen unnskyldning for å vente lenger – man kan begynne å ta tak i dette i dag!
Andre relaterte artikler fra Byggtjeneste
ECOproduct er et stort konkurransefortrinn for oss
Nordvestvinduet har levert vindusløsninger til noen av Norges mest kjente bygg. Ved å bruke ECOproduct fra Byggtjeneste, får de miljødeklarasjoner som er transparente og forståelige for kundene – noe de ser på som et viktig konkurransefortrinn.
Årets brukerundersøkelse har gitt oss nyttig innsikt
Byggtjeneste satser på kontinuerlig produktutvikling. For å utvikle det våre kunder trenger sendte vi ut årets brukerundersøkelse tidligere i høst.
Gikk fra null til 100 000 GWP-data på tre år
Byggtjeneste har nådd en stor milepæl i arbeidet for en grønnere byggenæring ved å overstige 100 000 produkter med Global Warming Potential (GWP) data i NOBB-databasen.