Fakta om Bjertnæs Sag:
  • Bjertnæs Sag er idag en av landets ledende produsenter av innvendig panel. I over 60 år har Bjertnæs Sag ved Jevnaker levert trevirke til store deler av landet.

  • Bjertnæs Sag satser stort på produktutvikling, og har fokus på å videreututvikle tradisjonelle interiørprodukter av trevirke. Vi har kanskje verdens mest moderne høvleri, et produksjonsanlegg som var nytt fra 2013.

  • Bjertnæs Sag sysselsetter 29 årsverk, og er en av hjørnesteinsbedriftene i Jevnaker kommune.

God varekvalitet følges av høy datakvalitet


Bjertnæs Sag er en tradisjonsrik bedrift på Jevnaker. Stolt og lang historie til tross, de ser først og fremst fremover.

– For oss er kvalitet viktig. Vi har et godt rykte. Men det holder ikke å bare levere god kvalitet på varen vi produserer, presiserer Christian Bjertnæs.

– Gausdal Landhandleri, for å ta et eksempel, bruker våre produktdata direkte ut på sine nettsider. Da er vi avhengig av at våre data er gode og riktige. Uten sliter de med å få solgt varene våre, fortsetter den daglige lederen i Bjertnæs Sag.

Se hele foredraget fra NOBB-konferansen

35 år med produktdata

Christian Bjertnæs er fjerde generasjons eier. Familiebedriften på Jevnaker ble etablert av hans oldefar i 1917. De høvler og overflatebehandler trelast til det norske og utenlandske markedet. Slik blir det mange produkter av, som igjen krever mye data.

– Vi er en forholdsvis liten bedrift i et stort marked. Likevel er vi ganske langt fremme med tanke på dataflyt og produktdata, understreker Bjertnæs.

Egenutviklet system

Allerede på 80-tallet gikk de i gang med å lage sitt eget ERP-system.

Christian Bjertnæs - daglig leder i Bjertnæs Sag
Christian Bjertnæs – daglig leder i Bjertnæs Sag

– Det samme systemet er med oss den dag i dag. Selvfølgelig noen hundre versjoner nyere, men det fungerer, også som et PIM-system, forteller Bjertnæs.

At jobben tidvis har vært utfordrende, og at det har krevd betydelige ressurser, er en akseptabel pris å betale.

– Et egenutviklet system har gitt oss full frihet til å skreddersy og gjøre oppgraderinger underveis. Det har vært litt som å bygge en bil i egen garasje, sier han.

– ERP-løsningen har vært en suksess. Internt mellom våre produksjonslinjer og forretningssystemer, men også gjennom hele næringskjeden vår. Fra våre leverandører, til oss, videre til våre kunder og til sist ut til sluttbrukeren, fortsetter Bjertnæs.

– Vi har blitt pushet

De har ikke bare selv hatt lyst til å utvikle og forbedre seg gjennom årene. De har også fått press fra utsiden, igjen trekker han fram Gausdal Landhandleri.

– Gausdal Landhandleri har vært veldig langt framme i skoene og har pushet oss. Samtidig har vi hatt viljen og sett nytten av å være tidlig ute med forskjellige løsninger, deriblant EDI-faktura, og EDI-bestilling. Vi leverer jo nå pakkseddel nivå 3, og når bransjen spør oss om pakkseddel nivå 4, så er vi klare for det, sier han.

Les også: NOBB-databasen er helt essensiell

Selv om de har sitt eget ERP-system, som også fungerer som deres PIM-løsning, er NOBB sentralt for dem. Databasen benyttes på alle plattformer.

– Vi prøver vi å fylle ut alt vi kan i NOBB for å gjøre det enklere for grossistene og de videre leddene i næringskjeden, forklarer han.

– Våre kunder selger varene våre på nett. De bruker informasjonen som ligger i NOBB, og dumper den mer eller mindre direkte ut på sine nettsider. Da er det selvfølgelig viktig at produktdataene finnes, og at de er riktig, fortsetter han.

RFID og QR

Bjertnæs Sag har alltid vært veldig opptatt av utvikling. De siste årene har de sett på hvordan de kan gjøre produktmerking enda bedre.

– Vi har vært veldig interessert i RFID. Det tror jeg vi internt kunne ha dratt nytte av, det samme med enkelte av kundene våre.  Samtidig så ser vi at det ikke gagner hele næringskjeden, for det er ikke alle som har utstyr til å lese av RFID-brikker, forteller han.

Tidligere i år var Bjertnæs Sag deltager i Byggstand sitt merkeprosjekt, der fokus var på QR-koder.

Bjertnæs Sag har vist evne til å omstille og videreutvikle produktmerkingen. Dette tilgjengeliggjør f.eks viktig dokumentasjon for kunden.
Bjertnæs Sag har vist evne til å omstille og videreutvikle produktmerkingen. Dette tilgjengeliggjør f.eks viktig dokumentasjon for kunden.

– Vi har jo alle sammen en smart-telefon, og kan med et enkelt skann finne den informasjonen vi er ute etter. Alt fra miljø- og bærekraftinformasjon, til annen detaljert produktinformasjon. Her er det egentlig bare fantasien som setter begrensninger. Vi kan sende brukeren hvor vi ønsker, og gjøre hva vi vil, sier Bjertnæs.

Les også: Bruker NOBB nærmest som et PIM-system

– Vi ser også nå at Byggtjeneste legger opp til å få inn feeder i NOBB som vi kan laste med de dataene vi vil at QR-koden skal hente frem, fortsetter han.

Stadig strengere krav

Behovet for produktdata vil bare øke fremover. Det stilles eksempelvis stadig strengere krav til sporbarhet og bærekraftinformasjon.

– Etter reglene er det sånn at når du neste år får en meter med panel fra oss, skal du vite GPS-koordinatene på hogstflata til nettopp den meteren med panel, sier den daglige lederen.

– Jeg håper inderlig at vi samlet som en bransje kan finne gode standarder og gode API-er som gjør dette mulig, avslutter Christian Bjertnæs.

 

Meld deg på nyhetsbrev

Registrer deg

Andre relaterte artikler fra Byggtjeneste

– Veldig stort for oss å vinne denne prisen

Da NOBB og NOBB-VAVVS gikk over til en felles plattform, valgte Oras Armatur å sette inn støtet. Datakvaliteten skulle heves betraktelig – noe leverandøren lyktes særdeles godt med.

Hansgrohe øker kraftig i NOBB

Hansgrohe satser helhjertet på kundene med et kraftig utvidet sortiment i NOBB-databasen, det er avgjørende for prosjekt- og entreprenørmarkedet som ønsker all data samlet på ett sted.

God varekvalitet følges av høy datakvalitet

Bjertnæs Sag er en tradisjonsrik bedrift på Jevnaker. Stolt og lang historie til tross, de ser først og fremst fremover.