Brukerundersøkelsen:
  • Et viktig verktøy for Byggtjeneste for å ta tempen på våre tjenester. 

  • Undersøkelsen påvirker hvordan vi prioriterer fornyingen av våre tjenester.

  • Undersøkelsen sikrer at det vi tror er kundenes utfordringer faktisk er det, og at disse utfordringene blir løst av våre tjenester.

Årets brukerundersøkelse har gitt oss nyttig innsikt


Byggtjeneste satser på kontinuerlig produktutvikling. For å utvikle det våre kunder trenger sendte vi ut årets brukerundersøkelse tidligere i høst.

Byggtjeneste har i flere år investert betydelig i kontinuerlig produktutvikling for å møte markedets behov og levere innovative løsninger. De siste årene alene har vi brukt over 20.000 timer og store ressurser på utvikling av både vår leverandørløsning og en ny versjon av NOBB.no.

Vårt hovedfokus er alltid på brukerne, og vi baserer vår produktutvikling på konkrete tilbakemeldinger fra kundene og identifiserte behov i markedet. Denne strategien gjenspeiler seg i måten vi samler inn og bruker innsikt fra ulike kanaler, inkludert direkte kundemøter, henvendelser til vårt Customer Success-team, og tilbakemeldingsfunksjoner i våre tjenester.

Om årets brukerundersøkelse

I år har vi for første gang gjennomført en omfattende brukerundersøkelse på tvers av alle tjenestene våre. Undersøkelsen ble sendt ut til nesten 10.000 aktive brukere i begynnelsen av september, med mål om å kartlegge generelle tilfredshetsnivåer, brukervennlighet og ytelse.

Les også: Dokumentasjon i NOBB blir maskinlesbart med kunstig intelligens

Vi ønsket også å samle innspill til forbedringer fra våre kunder. For å sikre en helhetlig innsikt ble undersøkelsen tilpasset slik at hver bruker mottok spørsmål om maksimalt to av tjenestene de benytter. Dette bidrar til å gi et bredt, men dyptgående, bilde av brukernes opplevelser og behov.

Hva vi har lært?

Øystein Berg - Chief technology officer / CTO i Byggtjeneste
Øystein Berg – Chief technology officer / CTO i Byggtjeneste

Overordnet tilfredshet:
Resultatene fra undersøkelsen viser at brukerne våre generelt er godt fornøyd med tjenestene vi leverer. Vi har fått en rekke positive tilbakemeldinger og ser et stort engasjement blant kundene våre, noe som tyder på at tjenestene våre treffer brukernes behov.

Spesielt får vi gode tilbakemeldinger på de tjenestene som nylig har blitt oppdatert, som NOBB Leverandør og NOBB.no. Disse tjenestene scorer høyere sammenlignet med våre eldre løsninger, noe som bekrefter verdien av våre investeringer i fornyelse.

Konstruktive tilbakemeldinger:
Brukerundersøkelsen har også gitt oss mange verdifulle innspill som vi tar med oss videre i arbeidet med å forbedre tjenestene. Tilbakemeldingene gir innsikt i både spesifikke utfordringer og ønsker for framtidig funksjonalitet.

Selv om vi ikke har et godt sammenligningsgrunnlag fra tidligere år, gir denne undersøkelsen et viktig grunnlag for fremtidige målinger og trender.

Utviklingsplaner for modne tjenester:
For tjenester som har vært i drift over lengre tid, har tilbakemeldingene vært noe mer varierende. Dette er tjenester som har hatt en stabil ytelse over tid, men som nå viser tegn til behov for oppdatering.

Derfor har vi satt i gang flere initiativer for å løfte disse tjenestene til neste nivå:

  1. ECOproduct: Et omfattende prosjekt for ECOproduct er allerede i gang. Dette vil gi både leverandører og vurderingslesere tilgang til nye funksjoner tidlig neste år, noe som vil styrke brukervennligheten og nytteverdien av tjenesten.

  2. NOBB Kontrakt: Snart starter vi et etterlengtet prosjekt for å oppdatere NOBB Kontrakt, en tjeneste som har vært i drift på en eldre plattform i mange år. Denne oppgraderingen vil være et velkomment løft for brukerne, som vil oppleve en mer moderne og effektiv løsning.

  3. Dokumentasjonsløsninger: I 2025 vil vi også fornye våre dokumentasjonsløsninger. Disse verktøyene er spesielt viktige for entreprenører og handelsnæringen, ettersom de bidrar til å strukturere og oppfylle dokumentasjonskrav i byggeprosjekter. Krav til produktdokumentasjon, sporbarhet og opprinnelses land, ikke minst klimagassregnskap er behov som kommer mer og mer i tiden fremover.

Veien videre

Årets brukerundersøkelse har gitt oss verdifull innsikt i hva vi gjør bra, og hvor vi har rom for forbedring. Tilbakemeldingene fra våre engasjerte brukere er avgjørende for vår fremtidige utvikling, og vi er forpliktet til å bruke denne innsikten til å videreutvikle våre tjenester.

Les også: Bruken av NOBB-data øker i byggenæringen

Målet er å levere løsninger som ikke bare møter dagens behov, men som også er rustet for morgendagens utfordringer i bygg- og anleggsbransjen.

Vi takker alle brukere som har deltatt i undersøkelsen, og vi ser frem til å levere enda bedre tjenester i tiden som kommer.

 

Andre relaterte artikler fra Byggtjeneste

– Veldig stort for oss å vinne denne prisen

Da NOBB og NOBB-VAVVS gikk over til en felles plattform, valgte Oras Armatur å sette inn støtet. Datakvaliteten skulle heves betraktelig – noe leverandøren lyktes særdeles godt med.

Hansgrohe øker kraftig i NOBB

Hansgrohe satser helhjertet på kundene med et kraftig utvidet sortiment i NOBB-databasen, det er avgjørende for prosjekt- og entreprenørmarkedet som ønsker all data samlet på ett sted.

God varekvalitet følges av høy datakvalitet

Bjertnæs Sag er en tradisjonsrik bedrift på Jevnaker. Stolt og lang historie til tross, de ser først og fremst fremover.